Captain’s Ball 2019 – ensimmäiset palkinnot jaettu

Kauden 2019 Captain's Ball -gaala Helsingissä on käynnissä ja gaalaillan ensimmäiset palkinnot on jaettu.

Ensimmäisessä palkintojenjako-osiossa jaettiin seuraavat palkinnot.

Hall of Fame – Antti Muurinen ja Keijo Voutilainen

Suomalaisen jalkapallon kunniagalleria, Hall of Fame perustettiin vuonna 1993. Toimikunnassa, joka valitsee jäsenet, on Suomen Palloliitto, Suomen Urheilumuseo, Suomen Jalkapallomuseo ja Jalkapallotoimittajien Pallo-Kopla ry edustettuina. Kunniagalleriaan voidaan valita suomalaisen jalkapallon hyväksi tehdystä työstä ansioituneita pelaajia, valmentajia, erotuomareita, järjestö- ja seurajohtajia tai muita jalkapallon parissa toimineita henkilöitä.

Vuoden Kakkosen pelaajat – Lucas Dos Santos Oliveira (MP), Wakui Hidetoshi (Gnistan) ja Joonas Lepistö (SJK Akatemia)

Vuoden pelaajat valitaan Jalkapallon Pelaajayhdistyksen äänestyksen perusteella eli valinnat suorittavat Kakkosen pelaajat itse.

Vuoden Ykkösen pelaajat - Maiju Hirvonen (HPS) ja Salomo Ojala (FC Haka)

Naisten ja Miesten Ykkösen Vuoden pelaajat valitaan Jalkapallon Pelaajayhdistyksen äänestyksen perusteella eli valinnat suorittavat pelaajat itse.

Ykkösen maalikuningatar ja -kuningas - Piipa Kämppi (HPS) ja Salomo Ojala (FC Haka)

Tämän vuoden Ykkösen maalikuningatar viimeisteli kauden aikana yhteensä 20 maalia ja maalikuningas 23 maalia.

Tyttö- ja poikajoukkueiden vuoden valmentajat – Markus Nurmi, Pallo-Iirot ja Joni Lehtonen, Ilves

Vuoden tyttöjoukkueen valmentaja on kehittänyt jo pitkään sekä joukkuetta että joukkueen yksittäisiä pelaajia menestyksekkäästi. Pallo-Iirot taisteli Suomen mestaruudesta viimeiselle kierrokselle saakka ja joukkueen pelaajia on ollut paljon maajoukkueissa ja myös pärjännyt kansainvälisellä tasolla. Nurmi on halunnut oppia kansainvälisen pelin vaatimuksia, jotta pystyisi parhaalla tavalla auttamaan yksilöitä näihin haasteisiin.

Vuoden poikajoukkueen valmentaja on Ilveksen talenttivalmentaja, petomainen pelaajien kehittäjä.

Vuoden tyttö- ja poikapelaajat - Aada Nurmi, Pallo-Iirot ja Hemmo Riihimäki, KuPS

Vuoden tyttöpelaaja on ollut tärkeässä roolissa sekä 02-ikäluokan että oman 03-ikäluokan maajoukkueissa ja pystynyt kantamaan suurta vastuuta. Lisäksi hän on ollut koko vuoden seurajoukkueensa, Pallo-Iirojen, avainpelaaja ottelusta toiseen.

Vuoden poikapelaaja on savolainen maalivahtilupaus sekä U17-maajoukkueen kapteeni.

Vuoden lupaavat nuoret pelaajat – Roosa Tuominen, Ilves ja Noah Nurmi, Esbjerg fB

Naisten lupaava nuori pelaaja on nopea ja aina vaarallinen hyökkääjä, joka kykenee viimeistelemään monipuolisesti. Aggressiivinen ja kovalla työmoraalilla puolustava Tuominen on tärkeä joukkuepelaaja ja pystyy omilla teoillaan tekemään ympärillä olevista pelaajista vielä parempia. Hän on ollut kuluneella kaudella ratkaisupelaaja joukkueellensa niin U19-maajoukkueessa kuin Ilveksen naisten Liigajoukkueessakin.

Miesten lupaava nuori pelaaja on pelannut U19 maajoukkueessa erittäin varmasti ja tasaisesti korkealla tasolla läpi vuoden. Hän oli jo vuotta nuorempana mukana viime vuonna (2000- syntyneiden) U19 maajoukkue toiminnassa mukana ja silloinkin esitti erittäin kypsiä otteita ja otti oman paikkansa pelaavasta joukkueesta. Hän on ollut aina luotettava ja kypsä pelaaja ikäisekseen. Ohjaa joukkuetta esimerkillä ja on valmis tekemään työtä joukkueelle aina viimeiseen sekuntiin asti. Pää kestää kovissakin peleissä ja hän tietää kansainvälisten pelien metkut ja kapteeni osaa myös niitä käyttää. Loistava persoona.

• Palloliitto