Avausvoitto helpotti TPV-leirissä

• Jalkapallosarjat

Kuluneen sanonnan mukaan apina putosi hartioilta keskiviikkona Tammelan stadionilla. TPV-EIF -ottelun tulos 1-0 (1-0) näet tarkoittaa tamperelaisten kauden ensimmäisiä voittopisteitä ja ensimmäistä maalia.

Ottelu oli alusta loppuun asti TPV:n hallinnassa ja toisin kuin neljässä aiemmassa ottelussa, keskiviikkona nähtiin myös vaarallisia maalintekotilanteita ja hallintaa, joka ei ollut ainoastaan nimellistä pallonhallintaa.

Ottelun alku oli jotain sellaista, mitä TPV:ltä ei neljän ensimmäisen ottelun aikana oltu nähty. Joukkue pystyi toistuvasti rakentamaan maalintekotilanteita ja pitämään palloa itsellään. Hyökkäysten rakentaminen oli toisenlaista kuin aikaisemmissa peleissä ja jo seitsemännellä minuutilla Tuomas Lähdesmäki pääsi läheltä kokeilemaan maalivahti Mehdi El Mousacimin reaktioiden nopeutta. Lähdesmäelle avautui seuraava maalipaikka puolen tunnin kohdalla.

Vaikka ottelussa ei kokonaisuudessaan maalitilanteilta mässäilty, piti kotijoukkue kuitenkin vastustajan loppuun asti otteissaan. Ajoittain peliä käytiin pitkään EIF:n kenttäpuoliskolla. Sen sijaan vierasjoukkue ei pystynyt dominoimaan ottelua kuin irtohyökkäysten ajan.

Kapteeni Tommi Smeetsin tekemä maali kulmapotkusta avasi ketsuppipullon korkin ja oli johdattamassa sen kuuluisan apinan pudottamista hartioilta.

- Toivottavasti nyt lähtee peli kulkemaan; sen näkee seuraavissa otteluissa. Itsestä tuntuu hyvältä, mutta hyvää tämä voitto tekee koko joukkueelle. Olemme koko ajan uskoneet, että kova työ tuottaa voittopisteitäkin.

- Maali tuntuu ja tuntui todella hienolta, sanoi TPV:n tämän kauden ensimmäisen maalin tehnyt Smeets seuran sivuilla.

- Voitto oli tärkeä koko joukkueelle. Minä olen valmentaja, mutta pelaajat ovat kentällä ja siksi olenkin todella onnellinen pelaajien puolesta, sanoi TPV:n päävalmentaja Anssi Ylinen.

Joukkueen hyvää henkeä tappioidenkin keskellä kiittänyt Ylinen sanoo nauttivansa siitä tunteesta ja tiedosta, että pelaajat saivat keskiviikkona kolmen pisteen palkinnon kovasta työstä ja itseensä uskomisesta.

TPV kohtasi neljän ensimmäisen kierroksen aikana Hakan, TPS:n, AC Oulun ja MuSan. Voitto EIF:stä pitää niin päävalmentajan kuin pelaajien päät pois pilvistä. Ylisen sanoin ”aina tulee pataan, jos annamme siimaa ja pelaamme huonosti.”

- Pelasimme omaan tasoomme nähden hyvin. Selkeästi näki, että tässä pelissä olimme kiistattomasti parempia, mutta tämä tieto ei auta yhtään mitään ensi viikon ottelussa Jaroa vastaan, Ylinen sanoi.

• TPV