Anne Brandt piirin erotuomarivastaavaksi

Suomen Palloliiton Keski-Pohjanmaan piirin erotuomarivastaavana toimi vuoden 2016 loppuun saakka Seppo Filppula, jonka jäädessä omasta halusta sivuun tehtävästä on uuden erotuomarivastaavan rekrytointi ollut varsin haasteellista. Vuosi 2017 piirissä mentiin valitettavasti ilman erotuomarivastaavaa, mutta nyt tilanne onneksi paranee kun piirin erotuomarivastaavana on aloittanut kokkolainen Anne Brandt.

Erotuomarivastaava Anna Brandtin terveiset

Aloitin jalkapallon pelaamisen ala-asteikäisenä Ykspihlajan Reimassa ja uskollisesti saman seuran riveissä pelannut tähän päivään saakka. Tuomaritoiminta astui kuvaan niin sanotusti varttuneemmalla iällä ja kun itse pelaaminen jäi vähemmälle. Olen peruskurssin 2011 tuotos ja siitä asti on pilli vinkunut ja lippu heilunut. Hurahdin niin totaalisesti tuomarointiin ensimmäisenä kesänä viheriöllä, että suoritin tulevaa talvea varten futsalerotuomarin peruskurssin saman vuoden syksynä.

Vaikkakin "ura" on lyhyt, on sen aikana ehtinyt tapahtua vaikka ja mitä. Vuonna 2012 toimin jo avustavana erotuomarina miesten Kakkosessa ja sain ensimmäisen koeotteluni Naisten Liigassa avustavana erotuomarina. Vuodeksi 2013 minut valittiin mukaan Naisten Liigan ryhmään avustavana erotuomarina ja tähän ryhmään kuulun edelleen, vaikkakin viime vuosi ja valitettavasti tämäkin vuosi jää erinäisten syiden vuoksi väliin. Varsinaisen tuomaroinnin lisäksi toimin Kokkolan Erotuomarikerhon sihteerinä, futsaljaoston johtokunnassa sekä yhtenä kerhomme jalkapallo- että futsalerotuomarikouluttajana. Tämän lisäksi käyn pitämässä pelinohjaajakoulutuksia seurojen niin halutessa.

2011 ensimmäinen kausi erotuomarina, futsalin peruskurssi
    2012 Kokkolan Erotuomarikerhon hallitukseen, avustavaksi erotuomariksi Miesten Kakkoseen
    2013 Kokkolan Erotuomarikerhon sihteeriksi, futsaljaoston hallitukseen, Naisten Liigan avustavaksi erotuomariksi, erotuomarikouluttajaksi, pelinohjaajakouluttajaksi
    2017 futsalerotuomarikouluttajaksi
    2018 Keski-Pohjanmaan piirin erotuomarivastaavaksi
    Ja kaikessa mukana edelleen aktiivisesti.

Vastaanottaessani erotuomarivastaavan tehtävän ajatuksenani ja toiveenani on edistää alueemme tuomaritoimintaa. Tuomarimäärää olisi saatava lisättyä.  Esimerkiksi jo peliuransa päättäneitä, ei enään niin paljon pelaamiseen keskittyneitä, varsinkin nuoria sekä erityisesti tyttöjä ja naisia pitäisi saada houkuteltua enemmän toiminnan pariin. Tuomaritarpeen lisäksi, olisi saatava tuomaritoimintaa laadukkaammaksi ja näin saada myös Keski-Pohjanmaan piirin edustusta liiton sarjoihin. Tulevalla kaudella tavoitteena on panostaa myös enemmän tuomaritarkkailuun ja kummitoimintaan uusien tuomareiden kohdalla.

Toivotan menestyksekästä kautta meille kaikille jalkapallon ystäville, hyviä pelejä ja hyviä vihellyksiä!
    Olkaa epäröimättä yhteydessä, mikäli tulee kysyttävää tai jokin tuomaritoiminnassa askarruttaa.
    Innolla kohti kautta 2018!

Anne Brandt
    Keski-Pohjanmaan piirin erotuomarivastaava
    annem.brandt(at)gmail.com

Tervetuloa mukaan jalkapallo erotuomarin peruskurssille >>>