Ajankohtaista tietoa koronavirustilanteesta seuroille

• Jalkapalloharrastus
  • Seuratoiminta

Suomalainen seuratoiminta elää poikkeuksellisen haastavaa aikaa Kiinassa alkuvuodesta käynnistyneen ja pandemiaksi edenneen koronaviruksen vuoksi.

På svenska >>

Suomen hallitus päätti 16.3.2020 uusista suosituksista koronaviruksen leviämisen estämiseksi >>. Palloliitto noudattaa Suomen hallituksen ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) linjauksia ohjeistuksissaan.

Jalkapallon harraste- ja kilpailutoiminnassa on huomioitava, että julkiset kokoontumiset on rajoitettu kymmeneen henkilöön vähintään 13. huhtikuuta saakka. Lisäksi suositellaan välttämään tarpeetonta oleilua yleisillä paikoilla.

Jo aiemmin Palloliiton hallitus keskeytti jalkapallon ja futsalin kilpailutoiminnan >>. Palloliiton hallitus on koolla seuraan kerran 30. maaliskuuta, jonka jälkeen kauden kilpailukalenterista tiedotetaan lisää.

Omatoiminen harjoittelu

Ohjattujen harjoitusten loppuminen ei tarkoita kuitenkaan harjoittelun lopettamista. Jalkapalloperheellä onkin nyt mahdollisuus aktiivisin toimin vaikuttaa siihen, että yhteiskunnassa ei liike hiljene, vaan liikunnan avulla ylläpidämme suomalaisten lasten, nuorten ja perheiden terveyttä vaikeassakin tilanteessa.

Seurat ovat osoittaneet nopeaa aktivoitumista ja ohjeistaneet pelaajia omatoimiseen harjoitteluun, johon tilanne antaa erinomaisen mahdollisuuden.

Suosittelemmekin pelaajille omatoimista harjoittelua huomioiden viranomaisten asettamat ohjeistukset. Sopiva tapa harjoitteluun tässä tilanteessa voi olla esimerkiksi omatoiminen ulkoharjoittelu muutaman pelaajan kesken turvavälit huomioiden ja lähikontaktit välttäen. Suosittelemme, että niistäminen tapahtuu kentän laidalla kertakäyttönenäliinaan ja tämän jälkeen mahdollisuuksien mukaan kädet tulisi pestä tai desinfioida. Lisäksi sylkemistä kentällä tulisi välttää. Muistutamme myös seuraamaan alueellisia ohjeita ovatko liikuntapaikat auki vai suljettuina.

Painotamme pelaajien ja perheiden vastuullisuutta viranomaisten linjausten ja ohjeistuksen noudattamisessa, jotta suomalainen jalkapalloperhe nousee mahdollisimman nopeasti jaloilleen.

Oivaltavia ja asiantuntevia esimerkkejä löydät lisää tästä seurakirjeestä. Kokoamme omatoimiharjoittelun vinkkejä kootusti myös Palloliiton sivustolle >>

Muistathan kuitenkin, että vain terveenä on lupa harjoitella. Älä harjoittele, jos sinulla on hengitystieinfektion oireita. Jos epäilet covid-19-tartuntaa, noudata THL:n ohjeita >>

Ajankohtaista kilpailutoiminnasta koronavirustilanteesssa >>

Palloliitto on koonnut menettelyohjeet seuroille poikkeustilanteeseen >>

Palloliiton sivustolla voit seurata koronavirusuutisointia kootusti täältä >>

Tilannetta seurataan jatkuvasti ja ohjeistuksia päivitetään tilanteen ja viranomaisohjeiden niin vaatiessa.

Voimia arvokkaaseen ja tärkeään seuratyöhön ympäri maan!

* * *

Finländska  föreningsverksamheter upplever en utomordentligt utmanande tid på grund av coronaviruset som började i början av året i Kina och som utvecklats till en pandemi.

Den 16 mars 2020 beslutade den finska regeringen om nya rekommendationer för att förhindra spridning av coronaviruset >>. Bollförbundet följer riktlinjerna från den finska regeringen och från Institutet för hälsa och välfärd (THL) i sina egna riktlinjer.

För motions och tävlingsverksamhet bör observeras att offentliga sammankomster är begränsade till 10 personer åtminstone till 13 april. Det rekommenderas också att undvika onödig vistelse på offentliga platser.

Tidigare avbröt Bollförbundets styrelse fotbolls- och futsaltävlingsverksamheten >>. Bollförbundets styrelse kommer att träffas nästa gång den 30 mars, varefter mer information om säsongens tävlingskalender kommer att meddelas.

Träning på egen hand

Att stoppa träningarna betyder dock inte att man skall sluta träna. Faktum är att nu har fotbollsfamiljen möjlighet att spela en aktiv roll för att hjälpa till att säkerställa att samhället inte stannar upp, utan genom idrott upprätthåller vi finländska barn, ungdomars och familjers hälsa även i svåra situationer.

Föreningarna har visat snabb aktivitet genom att instruera spelare att träna på egen hand.

Vi rekommenderar därför att spelarna tränar på egen hand med hänsyn till myndigheternas riktlinjer. Ett lämpligt sätt att öva i denna situation kan till exempel vara egen utomhusträning mellan några få spelare, med hänsyn till säkerhetsavstånd och undvika nära kontakt.

Vi betonar spelarnas och familjernas ansvar för att följa myndigheternas riktlinjer så att den finländska fotbollsfamiljen kan komma tillbaka på fötterna så snabbt som möjligt.

För insiktsfulla och bra exempel, läs mer i detta föreningsbrev. Vi har också sammanställt några träningstips på egen hand på Bollförbundets webbplats >>.

Kom dock ihåg att bara friska får träna. Träna inte om du har symtom på en luftvägsinfektion. Om du misstänker infektion av covid-19, följ THL-instruktionerna >>.

Aktuellt hur coronaviruset inverkar på tävlingsverksamheten >>

Bollförbundet har sammanställt riktlinjer för föreningarna i denna nödsituation >>

Du kan följa nyheterna om coronaviruset på Bollförbundets webbplats här >>

Situationen följs kontinuerligt och riktlinjerna uppdateras i takt med att situationen och officiella instruktioner så kräver.

• korona