Futsalin pelaajakehitysleirit

SPL TAMPEREEN FUTSALPELAAJAKEHITYSTOIMINTA KAUDELLA 2018–2019

SPL Tampere jatkaa syksyllä 2015 aloittamaansa futsalpelaajien alueellisen pelaajakehitystoiminnan järjestämistä myös alkaneella futsalkaudella 2018–2019. Kuluvalla kaudella alueellisten pelaajakehitystapahtumien ensisijaisina kohderyhminä tulevat olemaan futsalpelaajan polulla etenemisestä kiinnostuneet 2000–2001-syntyneet poikapelaajat sekä 2000–2002-ikäluokkien tyttöpelaajat.

Leiritapahtumina järjestettävän pelaajakehitystoiminnan päätavoitteena on antaa piirin lupaaville nuorille pelaajille lisävirikkeitä futsalpelaajan polulla etenemiseksi sekä mahdollisuus kehittyä laadukkaassa valmennus- ja kilpailuympäristössä. Pelaajakehitystapahtumat ovat myös osa SPL:n pelaajakehitystyötä, jonka tarkoituksena on tunnistaa ja kehittää lahjakkaimpia pelaajia liiton valmennuslinjan mukaisesti tuleviin maajoukkuetoimintoihin.

Ikäluokkien 2000–2001 poikapelaajien kohdalla pelaajakehitystapahtumat tulevat toimimaan rakennusvaiheessa olevan, kevään 2019 EM-karsintoihin osallistuvan U19-futsalmaajoukkueen pelaajatarkkailu ja -kehitystilaisuuksina.

Ikäluokkien 2000–2002 tyttöpelaajien kohdalla pelaajakehitystapahtumat tulevat toimimaan 6.-8.3.2019 pelattavan valtakunnallisen pelaajakehitysturnauksen valintatapahtumina.

Jalkapallon Huuhkaja- ja Helmaripäivien toimintamallin mukaisesti futsalpelaajien alueellisiin pelaajakehitystapahtumiin tullaan integroimaan kohderyhmänä olevien ikäluokkien seuravalmentajille suunnattua valmentajakoulutusta. Valmentajakoulutuksen päätavoitteena on antaa pelaajakehitystapahtumiin osallistuville valmentajille uusia ajatuksia seurojen arkisen valmennustyön kehittämiseen.

Opetuksen painopisteet ja sisällöt:
Pelaajakehitystapahtumien opetuksellinen painopiste tulee olemaan pelaajien pelikäsityksen, ryhmä- ja joukkuetaktisten osaamisen sekä havainnointi- ja päätöksentekotaitojen kehittämisessä. Toisaalta pelaajille pyritään antamaan palautetta yksilöllisesti ja kokonaisvaltaisesti lisäten heidän valmiuksiaan muidenkin henkilökohtaisten taitojen ja ominaisuuksiensa kehittämiseen.

Ajankohdat:
Kauden 2018–2019 leiritapahtumat järjestetään koulupäivinä. Leiriajankohdat ovat seuraavat:

Vuosina 2000–2001-syntyneet pojat:
1. leiritapahtuma:  15.1.2019 n. klo 9.00-16.00
2. leiritapahtuma: 12.2.2019. n. klo 9.00-16.00
3. leiritapahtuma: mahdollisesti maaliskuussa leiripäivä tai SPL:n piirien yhteinen tapahtuma

Vuosina 2000–2002-syntyneet tytöt:
1. leiritapahtuma: 17.12.2018 n. klo 9.00-16.00
2. leiritapahtuma: 17.1.2019 n. klo 9.00-16.00
3. leiritapahtuma: 11.2.2019 n. klo 9.00-16.00
4. leiritapahtuma: valtakunnallinen pelaajakehitysturnaus Eerikkilässä 6.-8.3.2019

Kustannukset:
Pelaajakehitystapahtumien kustannukset (noin 25 euroa per leiripäivä) laskutetaan leiri- ja tapahtumamaksuina pelaajan edustaman seuran toimintatavan mukaisesti, seuralta tai pelaajalta itseltään.

Toimihenkilöt:
Pelaajakehitysleirien valmentaja- ja toimihenkilötehtäviin pyritään valitsemaan soveltuvia henkilöitä useammasta pirkanmaalaisesta futsalseurasta. Vastuuvalmentajilta edellytetään UEFA Futsal B -koulutusta, muiden valmentajien koulutussuosituksena on suoritettu Futsal C -koulutus.

Pelaajarekrytointi:
Lähtökohtaisesti seuroja kehotetaan esittämään tapahtumiin 5-8 pelaajaa (4-6 kenttäpelaajaa ja 1-2 maalivahtia) sekä valmentajaa, joka olisi valmentajakoulutukseen osallistumisen ohella valmis toimimaan tukena tapahtumien järjestelyissä. Esitetty pelaaja on innostunut kehittämään itseään urheilijana ja pelaajana tavoitteenaan oman huipputasonsa saavuttaminen. Hän on myös sitoutunut harjoittelemaan tämän tavoitteen vaatimalla tavalla laadullisesti ja määrällisesti.

Esitä pelaajaa 9.12. mennessä tästä >>

Edellistalvena pelaajakehitysleireille osallistuneita pelaajia tulee myös ehdottaa. Heidän osalta muuttumattomia tietoa ei tarvitse täyttää ilmoittautumislomakkeeseen. Ilmoita tässä tapauksessa pelaajien nimet mikko.tulonen@palloliitto.fi.

Valituille pelaajille lähetetään kutsu ilmoitettuun sähköpostiin joulukuun aikana.

Lisätietoja:

Mikko Tulonen