Futsalin sarja- ja erillismääräykset

24. Sarjojen täydentäminen
  25. Muut säännöt ja määräykset

1. Yleistä

Sarja- ja erillismääräykset ovat sääntökokoelma, jotka ohjaavat Pohjois-Suomen piirin futsal-sarjojen pelaamista. Sarja- ja erillismääräykset ovat sellaisia sääntöjä, jotka kumoavat, täydentävät tai korostavat liiton varsinaisia sääntöjä. Mikäli määräyksissä ei ole mainintaa jostain asiasta, noudatetaan aina voimassaolevia liiton sääntöjä tai sovelletaan niitä piirisarjojen olosuhteita vastaaviksi. Piirin kilpailujaosto voi tarvittaessa täydentää sarja- ja erillismääräyksiä kauden kuluessa.

2. Soveltamisala

Nämä sarja- ja erillismääräykset koskevat kaikkia Pohjois-Suomen piirin alaisia futsal-sarjoja kaudella 2017-2018.

3. Kilpailumaksut

3.1. Aikuisten kilpailumaksut

Aikuisten sarjamaksu on 85€ / joukkue. Piiri laskuttaa sarjamaksun seuralta.

3.2. Nuorten kilpailumaksut

Nuorten sarjamaksu on 199€ / joukkue. Piiri laskuttaa sarjamaksun seuralta.

3.3. Kenttä- ja hallimaksut

Aikuisten joukkueet maksavat yksittäisten kotiotteluiden pelaamisesta syntyvät halli- ja kenttämaksut suoraan hallin omistajalle.

Yksityisten hallien kohdalla (Kempelehalli, Nallisport, Zemppiareena) lasku kiertää piirin kautta ja piiri laskuttaa seuroja. Mikäli yhtenä päivänä pelataan kaksi tai useampia otteluita peräkkäin, vastaavat kaikki joukkueet yhtä suurin tai ottelumäärää vastaavin osuuksin varoajoiksi varatuista ennakko- ja jälkitunneista.

Turnausmuotoisissa aikuisten tapahtumissa halli- ja kenttämaksut jaetaan tasan kaikkien joukkueiden kesken.

Nuorten sarjamaksu sisältää halli- ja kenttämaksuista syntyvät kulut.

4. Sarjat ja sarjajärjestelmät

4.1. Miesten sarjat

Miesten sarjoja ovat Kakkonen, Kolmonen, Nelonen ja Piiricup.

4.1.1. Miesten Kakkonen

Pelataan kaksinkertainen sarja, jonka voittaja kohtaa nousukarsinnassa Vaasan/Keski-Pohjanmaan voittajan kaksiosaisessa eurosäännöin pelattavassa karsintaottelussa. Karsinnan voittaja nousee Ykköseen kaudeksi 2018-19. Karsinta aloitetaan Vaasan/Keski-Pohjanmaan voittajan kotikentällä, elleivät seurat muuta sovi.

Seitsemänneksi (7.) putoaa suoraan Kolmoseen.

HauPa ja KajHa ovat luopuneet sarjapaikoistaan. Sarjaa ei täydennetty.

4.1.2. Miesten Kolmonen

Pelataan kolminkertainen sarja, jonka kaksi parasta nousevat Kakkoseen.

Kuudenneksi (6.) sijoittunut putoaa suoraan Neloseen.

Hercules ja OuTa ovat luopuneet sarjapaikoistaan. Sarjaa ei täydennetty.

4.1.3. Miesten Nelonen

Pelataan kaksinkertainen sarja, jonka kolme parasta nousevat Kolmoseen.

4.1.4. Miesten Piiricup

Sarja ei toteudu kaudella 2017-2018

4.2. Naisten sarjat

Naisten sarja on Kakkonen.

4.2.1. Naisten Kakkonen

Pelataan yksinkertainen sarja, jonka voittaja on piirin mestari. Liitto määrittelee vuosittain erikseen kriteerit pääsemisestä naisten Ykköseen.

4.3. Poikien sarjat

Poikien sarjoja ovat P17 Mestaruussarja, P15 Mestaruussarja, P14 Mestaruussarja ja Ykkönen, P13 Mestaruussarja ja Ykkönen, P12 Mestaruussarja ja Ykkönen sekä P11-10 Piirisarja.

4.3.1. Pojat 17 Mestaruussarja

Kaksinkertainen sarja, jonka voittaja saa paikan ikäluokan SM-lopputurnauksessa (Seinäjoki 17. - 18.3.2018) tai siihen johtavassa karsinnassa.

4.3.2. Pojat 15 Mestaruussarja

Pelataan kaksinkertainen sarja, jonka voittaja on piirin mestari ja saa paikan ikäluokan SM-lopputurnauksessa tai siihen johtavaan aluekarsintaan.

4.3.3. Pojat 14 Mestaruussarja

Kaksinkertainen sarja, jonka voittaja on piirin mestari. Kuudenneksi sijoittunut putoaa Ykköseen kaudelle 2018-2019.

4.3.4. Pojat 14 Ykkönen

Kaksinkertainen sarja, jonka voittaja nousee Mestaruussarjaan kaudelle 2018-2019.

4.3.5. Pojat 13 Mestaruussarja

Kaksinkertainen sarja, jonka voittaja on piirin mestari.

4.3.6. Pojat 13 Ykkönen

Kaksinkertainen sarja, jonka kaksi parasta nousevat Mestaruussarjaan kaudelle 2018-2019.

4.3.7. Pojat 12 Mestaruussarja

Pelataan kaksinkertainen sarja, jonka kolme parasta ylempään ja kolme seuraavaa alempaan loppusarjaan.

Loppusarjat pelataan Zemppiareenassa 11.3. Loppusarjat pelataan yksinkertaisina sarjoina nollasta kuitenkin niin, että runkosarjan voittaja saa ylempään loppusarjaan ja runkosarjassa 4. sijoittunut alempaan loppusarjaan yhden lähtöpisteen. Samat joukkueet saavat myös taukoedun otteluohjelmassa.

11.3. Alempi loppusarja, Kempele, Zemppiareena2: runkosarjan 4. sijoittunut
11.3. Ylempi loppusarja, Kempele, Zemppiareena2: runkosarjan voittaja
11.3. Alempi loppusarja, Kempele, Zemppiareena2: runkosarjan 4. sijoittunut

4.3.8. Pojat 12 Ykkönen

Pelataan kaksinkertainen sarja, jonka kaksi parasta nousee P13 Mestaruussarjaan  kaudeksi 2018-2019.

4.3.9. Pojat 11-10 Piirisarja

Yksinkertainen sarja, jonka kuusi parasta saavat paikan seuraavan kauden P12 Mestaruussarjassa.

4.4. Tyttöjen sarjat

Tyttöjen sarjoja ovat T18 Mestaruussarja, T15-14 Mestaruussarja, T13-12 Mestaruussarja ja Ykkönen sekä T11-10 Piirisarja.

4.4.1. T18 Mestaruussarja

Karsinta, jonka voittaja saa paikan SM-lopputurnaukseen tai siihen johtavaan jatkokarsintaan. Karsintaan lasketaan joukkueiden keskinäiset pelit myösn Naisten Kakkosesta.

4.4.2. T15-14 Mestaruussarja

Nelinkertainen sarja, jonka voittaja on piirin mestari.

4.4.3. T13-12 Mestaruussarja

Kaksinkertainen sarja, jonka kolme parasta ylempään sekä kaksi seuraavaa ja Ykkösen voittaja alempaan loppusarjaan. Loppusarja pelataan turnausmuotoisesti Zemppiareenalla 17.3.

4.4.4. T13-12 Ykkönen

Kolminkertainen sarja, jonka voittaja on Ykkösen mestari ja osallistuu T13-12 Mestaruussarjan lopputurnaukseen sijoista 4-6. Lopputurnaus pelataan turnausmuotoisesti Zemppiareenassa 17.3

4.4.5. T11-10 Piirisarja

Pelataan neljä turnausta, joissa kaikki joukkueet kohtaavat toisensa. Sarjassa ei lasketa sarjataulukkoa eikä jaeta palkintoja.

5. Useammassa sarjassa pelaaminen

Joukkueen, joka on ilmoittautunut useampaan kuin yhteen sarjaan, on valmistauduttava siihen, ettei useammassa sarjassa pelaamista ole hallivarausten tai muiden syiden vuoksi mahdollista ottaa huomioon. Sen vuoksi joukkueella on oltava tarpeeksi pelaajia ja toimihenkilöitä otteluiden pelaamiseksi tarvittaessa samana päivänä.

6. Toimihenkilöt samassa sarjassa pelaavissa joukkueissa

Mikäli jollakin seuralla on samassa sarjassa kaksi (2) tai useampia joukkueita, tulee toimihenkilöt näihin joukkueisiin nimetä siten, että kukin henkilö toimii ensisijaisesti vain yhdessä (1) joukkueessa.

Mikäli kuitenkin sama toimihenkilö toimii useammassa joukkueessa, keskinäisissä otteluissa toimihenkilö voi olla mukana ainoastaan toisessa joukkueessa eikä sama henkilö voi olla mukana eikä kirjattuna molempiin joukkueisiin.

Toimihenkilö, joka poistetaan tekniseltä alueelta, kärsii 19§ mukaisen automaattisen peli- ja toimintakiellon sen joukkueen, jonka ottelusta tämä poistettiin, otteluohjelman mukaisesti riippumatta siitä, minkä joukkueen mukana toimihenkilö varsinaisesti on.

7. Sijoituksen määräytyminen tasapisteissä

Mikäli kaksi (2) tai useampi joukkue päätyy tasapisteisiin, sijoitus määräytyy liiton kilpailumääräysten 7§ 2. alamomentin mukaisesti ensisijaisesti maalieron perusteella.

Jos sijoitusta ei voida 7§ 2. alamomentin määräämin kriteerein määritellä, voidaan kilpailun järjestäjän määräyksestä pelata uusintaottelu, jos se on aikataulullisesti mahdollista ja/tai kustannuksellisesti järkevää. Muussa tapauksessa noudatetaan 7§ 2. alamomentin kohtaa f, jonka mukaan keskinäinen sijoitus ratkaistaan arvalla.

8. Peliaika

8.1. Varsinainen peliaika

Sarjat pelataan seuraavilla peliajoilla:

- M2, M3, M4, MPC, P17, N2, T18: 2x20 min tehokas, tauko enintään 10 min, vuoron pituus 2 h 00 min - 3 h 00 min.
- P15, T15-14: 2x15 min tehokas, tauko enintään 5 min, vuoron pituus 1 h 15 min.
- Muut nuorten sarjat: 2x20 min juokseva 5 viim. min. tehokasta, tauko enintään 5 min, vuoron pituus 1 h.

Mikäli ottelut ovat jostain syystä myöhässä, tulee aikataulua tiivistää taukoihin ja/tai lämmittelyyn käytettävästä ajasta.

Juokseva aika katkaistaan ainoastaan aikalisän ajaksi, tai jos erotuomari niin määrää esimerkiksi loukkaantumisen vuoksi.

8.2. Jatko-ottelu ja rangaistuspotkukilpailu

Piirisarjojen ottelu voi päättyä tasapeliin eikä jatko-ottelua pelata, ellei erikseen niin määrätä. Muussa tapauksessa niissä otteluissa, joissa edellytetään voittajan löytymistä, voitto ratkaistaan rangaistuspotkukilpailulla, johon osallistuu kolme (3) pelaajaa kummastakin joukkueesta. Sarjoissa, jotka ovat liiton järjestämiä tai osallistuu joukkueita kahdesta (2) tai useammasta piiristä, jatko-ottelun pelaaminen, vierasmaalisääntö ja rangaistuspotkukilpailu määritellään erikseen sarjan omissa kilpailumääräyksissä.

9. Pelaajamäärä

Kaikissa sarjoissa ottelupöytäkirjaan voi merkitä enintään 14 pelaajaa ja kuusi (6) toimihenkilöä. Kaikkien pöytäkirjaan merkittyjen henkilöiden tulee olla paikalla ja ottelun aikana joko kentällä tai teknisellä alueella. Loukkaantunut pelaaja voi poistua ottelusta erotuomarin luvalla. Toimihenkilö voi poistua tekniseltä alueelta lyhyeksi ajaksi, mikäli hänen tehtäviensä hoito niin edellyttää.

10. Kumulatiiviset virheet

Täysimittaisissa tehokkaalla peliajalla pelattavissa otteluissa kymmenen (10) metrin vapaapotku tuomitaan kuudennesta (6.) rikkeestä lähtien. Muilla peliaikamuodoilla pelattavissa otteluissa kymmenen (10) metrin vapaapotku tuomitaan viidennestä (5.) rikkeestä lähtien pl. 17§ 2. momentin mukaiset leikkimaailman ottelut.

11. Pallot

Otteluissa tulee käyttää kahta futsal-palloa, joista toinen on pelipallo ja toinen varapallo. Varapalloa säilytetään toimitsijapöydän luona. Pallot voivat olla käytettyjä mutta hyväkuntoisia. Viime kädessä pallon käyttökelpoisuuden ratkaisee ottelun erotuomaristo.

Pallon on oltava merkkiä ja mallia, jonka aikuisten koossa on FIFA Approved-, FIFA Inspected- tai International Match Standard -logo.

Ottelut pelataan otteluohjelmassa kotijoukkueeksi merkityn joukkueen palloilla riippumatta siitä, onko kyseessä yksittäinen ottelu tai turnausmuotoinen tapahtuma.

13-vuotiaissa ja sitä nuorempien sarjoissa käytetään aikuisten pallokokoa yhtä kokoa pienempää palloa.

Pallojen paino ja ympärysmitat sekä missä ikäluokissa vastaavaa palloa käytetään:

- Aikuiset, P17-14, T18-14: Pallo 4, paino 400-440g, ympärys 62-64cm
- P13-10, T13-10: Pallo 3, paino 350-390g, ympärys 55-60cm

12. Ottelupöytäkirjat ja tulospalvelu

12.1. Yleiset ohjeet ja määräykset

Ottelupöytäkirjat täytetään ja tulospalvelu hoidetaan liiton sekä piirien yhteisessä sähköisessä järjestelmässä Tasossa. Käyttämistä varten on erillinen tekninen ohjeistus. Tämän pykälän määräykset koskevat yleisesti tulospalvelua ja ottelupöytäkirjan täyttämistä.

Ottelupöytäkirjat tulee laatia jokaisesta ottelusta. Jalkapallosta poiketen myös leikkimaailman otteluista tehdään tilastomerkinnät sisältävä ottelupöytäkirja riippumatta siitä lasketaanko sarjassa pisteitä vai ei.

Ottelupöytäkirjat voi tehdä joko ottelun jälkeen tai reaaliaikaisella otteluseurannalla ottelun kuluessa.

Ottelupöytäkirja tulee olla täytettynä ja erotuomarin hyväksyttävissä miesten Kakkosessa viimeistään ottelupäivänä klo 22:00 mennessä. Jos ottelun alkamisaika ei mahdollista ottelupöytäkirjan täyttämistä em. aikaan mennessä, tulee se olla täytettynä ottelupäivän aikana.

Muissa sarjoissa ottelupöytäkirja tulee olla täytettynä ja erotuomarin hyväksyttävissä viimeistään ottelua seuraavana päivänä.

Jos ottelupöytäkirjan täyttäminen viivästyy seuraavaan päivään, tulee kotijoukkueen tai otteluparin kotijoukkueeksi merkityn suorittaa erillinen tulosilmoitus mahdollisimman nopeasti mutta kuitenkin ottelupäivän aikana.

Ottelupöytäkirjaan merkitään ottelussa mukana olevat pelaajat ja heidän pelinumerot, toimihenkilöt, maalit, syötöt, aikalisät, rikkeet, varoitukset ja ulosajot. Tilastomerkintöjen syntyajat tulee merkitä pöytäkirjaan sekunnin tarkkuudella. Juoksevalla ajalla pelattavissa otteluissa tilastomerkinnän aika merkitään arvioimalla se mahdollisimman tarkkaan kuitenkin enintään 10 sekunnin virhemarginaalilla.

Kaikkien ottelupöytäkirjassa olevien henkilöiden tulee olla ottelussa mukana ja joko teknisellä alueella tai kentällä.

Ottelupöytäkirjan täyttämistä varten kullakin joukkueella on yksi yhteinen käyttäjätunnus riippumatta, kuka ottelun toimitsijana ja/tai lopullisen ottelupöytäkirjan täyttäjänä joukkueen puolesta tai sen valtuuttamana toimii.

Otteluohjelmassa kotijoukkueeksi merkitty vastaa koko ottelupöytäkirjan tietojen täyttämisestä myös vierasjoukkueen tilastomerkintöjen osalta sekä ottelun aikana käytettävän paperipöytäkirjan tulostamisesta.

Joukkueiden tulee huolehtia ennen kauden alkua pelaajiensa ja toimihenkilöidensä nimien sekä pelaajien pelinumeroiden syöttämisestä Tason joukkueprofiiliin.

Joukkueet syöttävät Tasoon alustavat kokoonpanonsa ennen pelattavaa ottelua. Ottelupöytäkirja on oltava tulostettavissa ottelupäivän aamuna siten, että kauimpaa lähtevä joukkue voi tulostaa sen omalla paikkakunnalla, jos hallissa ei ole tulostusmahdollisuutta.

Paperipöytäkirjaan voi tehdä kynällä lisäyksiä, poistoja tai korjauksia ennen ottelun alkamista. Kotijoukkue vastaa muutosten syöttämisestä Tasoon. Tärkeintä kuitenkin on, että sekä paperisen että Tason ottelupöytäkirjojen tiedot ovat yhtäpitävät niin kokoonpanojen kuin tilastojenkin osalta. Pelaaja, joka on pelannut, mutta nimeä ei ole paperipöytäkirjassa ja lisätään sähköiseen pöytäkirjaan vasta jälkikäteen, katsotaan pelioikeudettomaksi. Pelaajaa, jonka nimi on paperipöytäkirjassa, mutta ei ole pelannut, ei saa poistaa sähköisestä pöytäkirjasta jälkikäteen, vaan tämä katsotaan pelanneeksi ja esimerkiksi pelikiellon ollessa voimassa olleen pelioikeudeton.

Tulospalvelun laiminlyömisestä annetaan ensimmäisellä kerralla huomautus ja toisella kerralla piirin maksuluettelon mukainen laiminlyömismaksu.

Toistuvat tai muut tuottamukselliset rikkeet käsitellään kurinpitovaliokunnassa tai kilpailujaostossa.

12.2. Ottelupöytäkirjan laatiminen vaiheittain

1. Kumpikin joukkue syöttää alustavat kokoonpanotiedot Tasoon.
2. Kotijoukkue kirjautuu järjestelmään ennen ottelun alkua ja tulostaa paperisen pöytäkirjapohjan.
3. Kotijoukkueen joukkueenjohtaja tuo paperipöytäkirjan joukkueen nimeämille toimitsijoille.
4. Kumpikin joukkue tekee tarvittaessa kynällä korjaukset, lisäykset ja poistot ennen ottelua. Tämän jälkeen joukkueenjohtajat allekirjoittavat pöytäkirjan. Muutoksia ei voi enää tämän jälkeen tehdä.
5. Kotijoukkueen nimeämä toimitsija kirjaa ottelun tilastotiedot erotuomarin ottelun aikana antamien ilmoitusten mukaisesti.
6. Ottelun päätyttyä toimitsija käy pöytäkirjan läpi erotuomarin kanssa. Erotuomari hyväksyy tilastotiedot allekirjoituksellaan. Joukkue ja erotuomari sopivat, kummalle paperipöytäkirja jää ja kumpi tallentaa tilastotiedot käyttöönsä muulla tavalla.
7. Kotijoukkue syöttää tilastot Tasoon. On ehdottomasti muistettava suorittaa kokoonpanojen mahdolliset korjaukset myös vierasjoukkueen osalta.
8. Tuomari käy hyväksymässä ottelupöytäkirjan.

12.3. Ottelupöytäkirjan laatiminen vaiheittain käyttäen live-seurantaa

1. Kumpikin joukkue syöttää alustavat kokoonpanotiedot Tasoon.
2. Kotijoukkueen nimeämä toimitsija tuo mukanaan kannettavan tietokoneen tai tabletin otteluun.
3. Toimitsija kirjautuu Tasoon ja avaa ottelun.
4. Joukkueet tekevät muutokset ja korjaukset suoraan sähköiseen järjestelmään. Muutoksia ei voi enää tämän jälkeen tehdä.
5. Kotijoukkueen nimeämä toimitsija pitää yllä live-seurantaa ja kirjaa ottelun tilastotiedot erotuomarin ottelun aikana antamien ilmoitusten mukaisesti suoraan Tasoon.
6. Ottelun päätyttyä toimitsija käy pöytäkirjan läpi erotuomarin kanssa. Erotuomari hyväksyy pöytäkirjan salasanallaan välittömästi ottelun jälkeen.

Live-seurannasta huolimatta suositellaan, että ottelun paperinen pöytäkirjapohja tulostetaan joka tapauksessa. Sitä on hyvä käyttää apupaperina tilastojen kirjauksen yhteydessä. Jos kokoonpanokorjaukset tehdään paperipöytäkirjaan, tulee se kummankin joukkueen allekirjoituksellaan vahvistaa.

13. Toimitsijat

Kotijoukkue tai turnausmuotoisessa tapahtumassa kotijoukkueeksi merkitty joukkue on velvollinen asettamaan vähintään yhden tai mielellään kaksi toimitsijaa, joka tai jotka vastaavat ajanottamisesta sekä maalien ja kumulatiivisten virheiden lukumäärän ylläpitämisestä elektronisessa tai manuaalisessa tulostaulussa ja tilastojen merkitsemisestä ottelupöytäkirjaan.

Rikkeiden lukumäärää ei ylläpidetä leikkimaailman otteluissa sarjoja koskevien 17§ 2.alamomentin erikoissääntöjen mukaisesti.

Jos hallissa ei ole sähköistä ajanottolaitteistoa tai se on epäkunnossa, tulee ajanottaminen suorittaa sekuntikelloa käyttäen ja summeri korvata pillillä tai muulla ääntä tuottavalla välineellä kuten kaasutorvella tai sopia erotuomariston kanssa jokin muu tapa katkaista ottelu peliajan tullessa täyteen. Samaa toimintatapaa noudatetaan, jos elektronisen ajanottolaitteiston summeri on epäkunnossa.

Toimitsijat ovat aina puolueettomassa roolissa eivätkä saa toimitsijapöydältä käsin ohjata peliä eivätkä muuten käyttää ääntään tai suorittaa eleitä, jotka katsotaan kannustamiseksi, vastustajan häiritsemiseksi tai erotuomarin arvostelemiseksi. Erotuomareilla on velvollisuus raportoida toimitsijoiden aiheuttamista häiriöistä ja ne käsitellään kilpailujaostossa tai kurinpitovaliokunnassa. Toimitsijoilla on erotuomariston kaltainen fyysinen koskemattomuus, jonka rikkomisesta erotuomarien tulee tehdä raportti.

Toistaiseksi vain Oulun alueella voimassa oleva palvelu: Joukkue voi tilata erotuomariasettelijalta toimitsijan/toimitsijat kotiotteluihinsa. Toimitsijalle maksetaan 14§ mukainen palkkio.

14. Erotuomarit

Erotuomarit laskuttavat palkkiot tulospalvelujärjestelmä Tason kautta ja kilpailun järjestäjä maksaa palkkiot sekä matkakulut erotuomareille. Piiri laskuttaa kunkin joukkueen maksuosuuden joukkueen seuralta kerran kuukaudessa.

Kotijoukkue vastaa erotuomarien palkkioista ja matkakuluista.

Mikäli erotuomarilla on samana päivänä samalla paikkakunnalla tai seudulla otteluita, joissa palkkioiden ja matkakulujen maksaminen määräytyy eri sääntöjen perusteella, tulee tuomarin jyvittää matkakulut yhtä suurin osuuksin kaikkien maksavien osapuolten kesken.

- Aikuiset: Palkkio 35€, matkakulut 0,3€/km + 0,03/km lisämatkustaja
- T18-16, P17-16: Palkkio 28€, matkakulut 0,3€/km + 0,03/km lisämatkustaja
- P15-14, T15-14: Palkkio 20€, matkakulut 0,3€/km + 0,03/km lisämatkustaja
- P13-10, T13-10: Palkkio 18€, matkakulut 0,3€/km + 0,03/km lisämatkustaja
- Toimitsijatehtävä kaikissa sarjoissa: Palkkio 10€, matkakulut 0,3€/km + 0,03/km lisämatkustaja

Erotuomarointiin liittyvästä matkustamisesta, matkakuluista ja päivärahoista on erikseen säädetty yleiset ohjeet.

Erotuomarin tulee laskuttaa tuomitsemiensa otteluiden palkkiot ja matkakulut viimeistään ottelua seuraavan kuukauden viimeiseen päivään mennessä. Muussa tapauksessa palkkiot ja matkakulut jätetään maksamatta.

15. Kenttämerkinnät

Jos ottelu pelataan sellaisessa hallissa, jossa ei ole kenttämerkintöjä, vastaa yksittäisessä ottelussa kotijoukkueeksi merkitty tai turnausmuotoisessa tapahtumassa kyseisen paikkakunnan tai muuten erikseen määritelty seura tai joukkue väliaikaisten kenttämerkintöjen tekemisestä teipillä. Teipin on oltava materiaaliltaan sellaista, ettei sen liimapinta aiheuta vahinkoa lattian pintaan. Teipillä tehdyt rajat voivat olla kapeampia kuin säännöissä määrätty 8 cm ja voivat olla säännöistä poiketen katkoviivoilla, mikäli rajat ovat selkeästi erottuvat ja viivojen väliin jäävä rako on lyhyt.

Seurat voivat kuittikopioita vastaan anoa kauden jälkeen piiriltä tukea teippaamisesta aiheutuvista kustannuksista. Tukea voidaan maksaa, mikäli piirin talousarviossa futsaliin varattua rahaa on käytettävissä.

16. Vastuujoukkue

Yksittäisissä otteluissa kotijoukkue vastaa ottelutapahtumaan liittyvistä järjestelyistä.

Turnausmuotoisille tapahtumille on nimetty vastuuseura.

Pelipaikasta riippuen vastuuseuran tehtäviin kuuluu ainakin seuraavat asiat:

1. Otteluun liittyvien tavaroiden nouto ennen turnauspäivää

a) avaimet
b) kannettava tulostaulu
c) mahdolliset muut tarvikkeet ja laitteet

2. Esivalmistelut turnauspaikalla

a) ovien avaaminen
b) valojen sytyttäminen
c) vaihtopenkkien asettaminen
d) maalien asettaminen ja verkkojen tarkistus
e) toimitsijapöydän valmistelut

3. Jälkityöt turnauspaikalla

a) maalien palautus varastointipaikkaan
b) vaihtopenkkien palautus varastointipaikkaan
c) toimitsijapöydän purkaminen
d) katsomoiden, pukuhuoneiden ja muiden käytössä olleiden alueiden siivous
e) muut mahdolliset jälkityöt
f) valojen sammutus
g) ovien lukitseminen ja mahdollisen hälytyksen kytkeminen

4. Mahdollisten muualta haettujen/lainattujen tavaroiden palautus

Turnausjärjestäjät vastuut ovat suurimmat niissä halleissa, joissa ei ole omaa henkilökuntaa paikalla (mm. koulujen salit tai muut ”kylmät” hallit). Rajakylän koulussa järjestettäviin tapahtumiin annetaan omat, erilliset ohjeet.

Turnausjärjestäjällä on oikeus järjestää kioskitoimintaa sellaisilla pelipaikoilla, joissa ei ole omaa kioskia ja joissa hallin omistaja sallii järjestää kioskitoimintaa. Järjestäjä vastaa kioskitoiminnan aiheuttamista kuluista kuten erillinen tilavuokra, sähkö, vesi ja siivous, mikäli niitä kilpailun järjestäjältä peritään. Turnausjärjestäjä vastaa tilojen siivouksesta, mikäli se järjestää kioskitoimintaa.

Jos samalle päivälle yhteen pelipaikkaan on merkitty useampia tapahtumia, vastaa ensimmäisen turnauksen järjestäjä tai yksittäisen ottelun kotijoukkue esivalmisteluista sekä viimeisen turnauksen järjestäjä tai yksittäisen ottelun kotijoukkue jälkitöistä.

17. Erikoissäännöt

17.1. Miesten Piiricup

Pelaajan edustusoikeus tulee olla siinä seurassa, jota hän edustaa.

Pelaaja voi pelata Piiricupissa ainoastaan yhdessä joukkueessa. Pelaaja voi kuitenkin pelata Piiricupissa eri joukkueessa kuin mikä hänen joukkueensa sarjakilpailussa on. Jos pelaaja vaihtaa kauden aikana edustusoikeuden muutoksella seuraa, päättyy hänen mahdollisuus pelata Piiricupia.

Aikuisikäinen pelaaja voi pelata Piiricupin ottelun seuraavana päivänä sarjaottelusta riippumatta siitä, mitä kilpailusäännöt siirtoajoista määräävät ja siitä, pelaako hän sarjakilpailussa eri joukkueessa. Pelaaja voi pelata Piiricupissa myös siirtoikkunan sulkeuduttua, vaikka tämän joukkue sarjakilpailussa olisikin eri. Samana päivänä voi pelata sarjassa ja Piiricupissa erilliset ottelut, mikäli kilpailun järjestäjä esimerkiksi matkakulujen säästämiseksi niin määrää.

Piiricupissa saadut peli- ja toimintakiellot kärsitään erillisinä tässä kilpailussa eikä niillä ole vaikutusta muuhun piirin alaiseen sarjatoimintaan ellei peli- ja toimintakieltoa ole annettu määräaikaisena. Joukkueen ja yksittäisen pelaajan on kuitenkin tiedostettava, että piirillä ei ole määräysvaltaa liiton alaisiin kilpailuihin ja liiton sarjoissa tämän kohdan määräykset eivät välttämättä päde.

17.2. Leikkimaailma (11-vuotiaat ja nuoremmat)

17.2.1. Pelaajaluettelointi

Pelaaja luetteloituu siihen joukkueeseen, jossa tämä pelaa ensimmäisen ottelunsa.

Pelaajaluettelointia voi muuttaa yksittäisinä pelattavien otteluiden tai turnaustapahtumien välillä. Joukkueen turnauksessa pelaamia useampia otteluita ei käsitetä yksittäisiksi eikä niiden välissä ole mahdollista tehdä pelaajaluetteloinnin muutosta. Luetteloinnin muutos tapahtuu käyttämällä sähköistä luetteloinnin muutokseen tarkoitettua lomaketta.

Leikkimaailman sarjoissa pelaajaluetteloinnin muutoksen voi tehdä myös 22§ mukaisen siirto-ikkunan umpeutumisen jälkeen.

17.2.2. Jokeripelaaja

Jos toinen joukkue johtaa ottelua vähintään kolmella (3) maalilla, voi häviöllä oleva joukkue ottaa käyttöönsä ylimääräisen pelaajan. Jos toinen joukkue johtaa ottelua vähintään kuudella (6) maalilla, voi häviöllä oleva joukkue ottaa käyttöönsä toisen ylimääräisen pelaajan. Ylimääräisen pelaajan on tultava pois kentältä, jos ero supistuu alle kuuden (6) tai kolmen (3) maalin. Tappiolla olevan joukkueen ei ole pakko ottaa jokeripelaajaa käyttöön.

17.2.3. Kumulatiiviset rikkeet, varoitukset ja ulosajot

Leikkimaailman otteluissa ei lasketa kumulatiivisia rikkeitä eikä näin ollen suoriteta myöskään kymmenen (10) metrin vapaapotkuja.

Leikkimaailman otteluissa ei tuomita varoituksia eikä ulosajoja.

17.2.4. Vihreät kortit

Piiri suosittelee, että joko turnausjärjestäjä tai joukkueet itse jakavat yhden vihreän kortin / joukkue / ottelu.

18. Yli-ikäisyysluvat

Nuorten sarjan joukkueen kokoonpanoon voidaan kirjata yksi sellainen pelaaja, joka on syntynyt ko. sarjan ikäluokkaa edeltävän vuoden aikana. Yli-ikäisyydestä tulee tehdä ilmoitus piirin sähköisellä lomakkeella ja maksaa ohjeiden mukainen rekisteröintimaksu 30€.

Yli-ikäisyyksiä voi olla ainoastaan yksi / joukkue - ei niin, että yli-ikäisiä on useampia, mutta peluutetaan vain yhtä / ottelu.

Yli-ikäisellä pelaajalla ei ole oikeutta pelata muissa juniorisarjoissa. Pelioikeuden menettämisen kumoamiseksi on mahdollista hakea perustellusta syystä poikkeuslupaa.

Yli-ikäisten määrää koskevia poikkeuslupia ei myönnetä.

Tyttöjoukkueilla tai yksittäisillä tyttöpelaajilla on mahdollisuus pelata vuotta nuorempien poikien sarjoissa. Ikäluokkaa edeltävän vuoden aikana syntyneen tytön käyttäminen poikien sarjassa ei vähennä yhden pelaajan yli-ikäisyyskiintiötä.

Kaudesta 2018-2019 alkaen voimaan astuva muutos: Piirin kilpailujaosto voi myöntää poikkeusluvan kokonaiselle joukkueelle pelata vuotta nuorempien sarjassa, mikäli joukkue koostuu vasta aloittaneista pelaajista tai on muuten heikkotasoinen. Mahdollisuutta ei ole tarkoitettu yli-ikäisyyssäännön kiertämistä varten, minkä vuoksi pelaajista vähintään 3/4 tulee olla vuotta sitä ikäluokkaa vanhempia, johon sarjaan joukkue aikoo pelaamaan. Paikka tulee anoa piirin kilpailujaostolta, joka joko myöntää paikan tai hylkää sen. Tällaiselle joukkueelle tulee aina automaattisesti nousukielto.

19. Varoitukset, ulosajot sekä peli- ja toimintakiellot

Ulosajosta seuraa yhden (1) ottelun automaattinen peli- ja toimitsijakielto riippumatta siitä, onko ulosajo tapahtunut suoralla punaisella tai kahdella varoituksella. Kurinpito voi langettaa suorasta ulosajosta lisärangaistuksen erotuomariraportin perusteella.

Toimihenkilön poistamisesta tekniseltä alueelta seuraa automaattisesti yhden (1) ottelun peli- ja toimintakielto.

Kiellot kärsitään siinä sarjassa, jossa ne on saatu eikä peli- ja toimintaoikeutta ole muissa sarjoissa ennen kuin kieltoa koskeva ottelu tai jälkimmäinen ottelu on pelattu. Pelikiellossa olevalla pelaajalla ei ole toimintaoikeutta toimihenkilönä tai toimitsijana pelikiellon aikana eikä toimihenkilöllä ole pelioikeutta toimintakiellon aikana.

Mikäli peli- ja/tai toimintakiellon päättyminen aiheuttaa kohtuuttoman pitkän tauon jonkin toisen sarjan otteluista, voi joukkue laatia piirille vapaamuotoisen kohtuullistamisanomuksen, jonka kilpailujaosto käsittelee.

Piirin sarjoissa ei ole varoitustilejä.

Edellisellä kaudella saadut kokonaan tai osittain kärsimättömät peli- ja/tai toimintakiellot ovat voimassa ja ne tulee kärsiä pelaajan nykyisessä joukkueessa.

Jalkapallossa saadut peli- ja/tai toimintakiellot eivät vaikuta futsal-otteluihin, ellei peli- ja/tai toimintakieltoa ole tuomittu määräaikaisena.

20. Yhdistetyt ikäluokat

Mikäli sarjaan on yhdistetty kaksi tai useampia ikäluokkia, ja niissä on erilaisia sääntöjä, noudatetaan aina vanhimman ikäluokan sääntöjä.

21. Edustusoikeudet

Futsalissa jokaisella pelaajalla on jalkapallon tapaan oma edustusoikeus, joka täytyy tarvittaessa siirtää erikseen uuteen seuraan. Futsalin edustusoikeus voi olla jossain toisessa seurassa kuin jalkapallon edustusoikeus. Pelaaja, joka pelaa ensimmäistä kertaa futsalia, rekisteröityy siihen seuraan, jossa tämä pelaa kauden ensimmäisen virallisen ottelunsa. Rekisteröityminen tapahtuu Pelipaikassa lisäämällä pelaajalle futsal-rooli.

Futsal-roolin tulee olla aktivoituna Pelipaikassa. Jos roolia ei ole aktivoitu, vaikka muutoin pelipassi on maksettu ja edustusoikeus seurassa, katsotaan pelaaja pelioikeudettomaksi ja siten perusteeksi hyväksyä ottelusta tehty vastalause. Aktivoimaton rooli ei kuitenkaan johda ylimääräiseen pistemenetykseen voitosta saadun kolmen (3) tai tasapelistä saadun (1) pisteen lisäksi.

Seurojen, joilla on kaksi joukkuetta samassa sarjassa, pelaajat voivat liikkua joukkueesta toiseen ainoastaan pelaajaluetteloinnin muutoksen kautta. Luetteloinnin muutos tapahtuu käyttämällä sähköistä luetteloinnin muutokseen tarkoitettua lomaketta ja maksamalla edustusoikeuden muutoksen suuruinen pelaajaluetteloinnin muutoksen kirjaamismaksu (nuoret pelaajat, jotka ovat vähintään 12-vuotiaita = 30€, aikuiset pelaajat = 50€). Pelaajaluetteloinnin muutos astuu voimaan, kun muutoksen kirjaamismaksu on ohjeiden mukaisesti maksettu. Kauden alussa pelaaja rekisteröityy siihen joukkueeseen, jossa tämä pelaa ensimmäisen virallisen ottelunsa.

Ikäluokissa, jotka ovat yhdistetty vanhemmasta ja nuoremmasta, voi joukkue käyttää vanhemman ikäluokan pelaajia huolimatta, mitä ikäluokkaa joukkue itse edustaa kuitenkin huomioiden yleiset ja erillismääräyksien mukaiset säännöt ja rajoitteet edustusoikeuksien suhteen. Mikäli tällaisesta sarjasta saa paikan yhden, tietyn ikäluokan kilpailuun, joukkueen tulee noudattaa kyseisessä kilpailussa sen ikärajoja huolimatta, millaisella kokoonpanolla se on piirin alaisen sarjan pelannut.

Edustusoikeuksien ja pelaajaluettelointien muutoksien takaraja on kaikissa sarjoissa 15.2, lukuun ottamatta niitä tapauksia, jotka on erikseen määritelty liiton kilpailumääräyksissä. Pelaaja, joka ei ole pelannut futsalia kuluvalla eikä edellisellä kaudella, voidaan siirtää piirin alaisiin sarjoihin myös 15.2. jälkeen.

22. Otteluiden siirtäminen

Mikäli jollekin joukkueelle tulee ylitsepääsemätön este pelata ottelu tai otteluita, tulee sen neuvotella uudesta pelipäivämäärästä vastustajan tai vastustajien kanssa ja anoa sen jälkeen siirtoa kilpailun järjestäjältä. Ottelusiirron pyytäjä vastaa uuden halliajan varaamisesta sekä siirron ilmoittamisesta ottelun erotuomaristolle ja erotuomariasettelijalle.

Turnausmuotoisia tapahtumia ei siirretä yhden joukkueen esteiden vuoksi, vaan ottelusiirtoa tarvitsevan joukkueen tulee pelata ottelut yksittäisinä vastustajan kotikentällä tai ylimääräisenä otteluna jossain muussa turnauksessa, mikäli hallivaraukset sen mahdollistavat.

Otteluiden siirtämisellä on korkea kynnys johtuen hallivuorojen rajallisuudesta sekä sen vuoksi, että yksittäisen pelin siirtäminen aiheuttaa merkittäviä muutostarpeita yksittäiseen turnaukseen tai jopa koko loppukauden sarjaohjelmaan.

Jos ottelu kuitenkin siirretään ja siirrosta aiheutuu sellaisia hallivuokrista aiheutuvia kustannuksia, joilta ei voida välttyä, maksaa ne siirron pyytäjä.

23. Luovutukset

Sarjoissa ei sallita luovutuksia. Mikäli joukkue luovuttaa ottelun tai otteluita, suljetaan se sarjasta, sen pelaamat ottelut mitätöidään ja joukkueelta peritään piirin maksuluettelon mukainen luovutusmaksu.

Jos luopuminen tapahtuu siten, että joukkueella on enää enintään kaksi (2) peliä pelaamatta, jäävät sen pelaamat ottelut voimaan ja loput merkitään luovutetuiksi 0-5.

24. Sarjojen täydentäminen

Mikäli ilmenee tarvetta, piiri nostaa joukkueita ylemmälle sarjatasolle täydennysmenettelyn kautta. Täydennysmenettelystä päättää piirihallitus tai sen valtuuttamana kilpailujaosto. Uudet joukkueet aloittavat alimmalta sarjatasolta.

Lähtökohtaisesti sarjoja täydennetään seuraavassa järjestyksessä: 1) alemman sarjan paras ei-nousseista, 2) täydennettävän sarjan parhaiten sijoittunut pudonnut joukkue, 3) alemman sarjan toiseksi paras ei-nousseista jne. Mikäli sarjassa on useampia lohkoja, huomioidaan 1. vaiheessa kaikki parhaat ei-nousseet suhteellisten pisteiden mukaisessa järjestyksessä. Mikäli sarjassa pelataan karsinta, täydennys tapahtuu joko sarjataulukon mukaisessa järjestyksessä tai karsintaottelun ollessa kyseessä, huomioidaan 1. vaiheessa karsintaottelun häviäjä.

Yksittäisen sarjan pelaamistavassa voidaan määritellä erilainen täydennysmenettely.

Mikäli jokin joukkue on kieltäytynyt noususta tai nousukarsinnasta tai jokin joukkue on kurinpidollisista syistä nousukiellossa, ei sitä huomioida täydennysmenettelyssä.

24.1 Uudet joukkueet juniorisarjoissa

Juniorisarjoissa uudelle joukkueelle voidaan myöntää sarjapaikka ylimmälle sarjatasolle, mikäli katsotaan, että se on tarpeeksi tasokas eikä täydennysmenettelyssä muita halukkaita joukkueita ole. Tarvittaessa voidaan määrätä ylimääräinen karsinta pelattavaksi.

25. Muut säännöt ja määräykset

Sääntöjen sopiminen joukkueiden keskinäisellä sopimuksella on kielletty. Mikäli näin tapahtuu, on se peruste kurinpidollisille toimenpiteille, ja mikäli esim. liian peliajan peluuttamisella on merkitystä ottelun lopputulokselle, peruste uusintaottelun määräämiselle.

Piiri suosittelee, että miesten Kakkosessa vaihtopelaajat käyttävät liiviä.

Numeroituja liivejä voi käyttää ainoastaan poikkeustapauksissa kakkospelipaidan korvikkeena.