Futsal pelaajakehitys

POHJOIS-SUOMEN FUTSALPELAAJAKEHITYSTOIMINTA KAUDELLA 2017–2018

Pohjoisessa aloitetaan futsalpelaajien alueellinen pelaajakehitystoiminta. Kuluvalla kaudella alueellisten pelaajakehitystapahtumien ensisijaisina kohderyhminä tulevat olemaan futsalpelaajan polulla etenemisestä kiinnostuneet 2000–2001(-02)-syntyneet poikapelaajat.

Leiritapahtumina järjestettävän pelaajakehitystoiminnan päätavoitteena on antaa lupaaville nuorille pelaajille lisävirikkeitä futsalpelaajan polulla etenemiseksi sekä mahdollisuus kehittyä laadukkaassa valmennus- ja kilpailuympäristössä. Pelaajakehitystapahtumat ovat myös osa SPL:n pelaajakehitystyötä, jonka tarkoituksena on tunnistaa ja kehittää lahjakkaimpia pelaajia liiton valmennuslinjan mukaisesti tuleviin maajoukkuetoimintoihin. Ikäluokkien 2000–2001 poikapelaajien kohdalla pelaajakehitystapahtumat tulevat toimimaan rakennusvaiheessa olevan, kevään 2019 EM-karsintoihin osallistuvan U19-futsalmaajoukkueen pelaajatarkkailu ja -kehitystilaisuuksina.

Jalkapallon Huuhkaja- ja Helmaripäivien toimintamallin mukaisesti futsalpelaajien alueellisiin pelaajakehitystapahtumiin tullaan integroimaan kohderyhmänä olevien ikäluokkien seuravalmentajille suunnattua valmentajakoulutusta. Valmentajakoulutuksen päätavoitteena on antaa pelaajakehitystapahtumiin osallistuville valmentajille uusia ajatuksia seurojen arkisen valmennustyön kehittämiseen.

Kohderyhmät:

2000–2001 (-02)-syntyneet poikapelaajat
Pääpaino on U19-futsalmaajoukkueeseen tähtäävät ikäluokat (2000 ja 2001 syntyneet), mutta mukaan voidaan ottaa myös 2002 syntyneitä, mikäli leireillä on vielä tilaa!

Opetuksen painopisteet ja sisällöt:

Pelaajakehitystapahtumien opetuksellinen painopiste tulee olemaan pelaajien pelikäsityksen, ryhmä- ja joukkuetaktisten osaamisen sekä havainnointi- ja päätöksentekotaitojen kehittämisessä. Toisaalta pelaajille pyritään antamaan palautetta yksilöllisesti ja kokonaisvaltaisesti lisäten heidän valmiuksiaan muidenkin henkilökohtaisten taitojen ja ominaisuuksiensa kehittämiseen.

Pohjoisen leiriajankohdat:

• 1. leiritapahtuma: 7.2.2018 Tervahalli Kemi
  • 2. leiritapahtuma: 22.2.2018 Zemppiareena Kempele
  • 3. leiritapahtuma: valtakunnallinen pelaajakehitysturnaus Eerikkilässä, runkopäivät 28.-31.3.2018

Pelaajarekrytointi:

Lähtökohtaisesti seuroja kehotetaan esittämään tapahtumiin potentiaalisia pelaajia, myös maalivahteja sekä valmentajaa, joka olisi valmentajakoulutukseen osallistumisen ohella valmis toimimaan tukena tapahtumien järjestelyissä. Esitetty pelaaja on innostunut kehittämään itseään urheilijana ja pelaajana tavoitteenaan oman huipputasonsa saavuttaminen. Hän on myös sitoutunut harjoittelemaan tämän tavoitteen vaatimalla tavalla laadullisesti ja määrällisesti. Esitä pelaajia 25.1.2018 mennessä osoitteeseen ari.harkonen@palloliitto.fi

Lisätietoja:

Ari Härkönen