Huuhkaja- ja Helmaripäivät 2018

Huuhkaja- ja Helmaripäivät järjestetään Palloliiton pelaajakehityshenkilöstön ja seurojen yhteistyöllä. Tapahtumiin kutsuttavat seurajoukkueet pelaavat otteluita, joiden ympärillä kehitetään seuravalmentajien osaamista. Valmentajina toimivat seurajoukkueiden valmentajat ja valmennuspäälliköt. Tapahtumien organisointi sekä pelaajatarkkailu järjestetään Palloliiton toimesta.

Huuhkaja- ja Helmaripäivään kutsutaan alueen PSL-, ELL- sekä aluesarjajoukkueet siten, että tasokkaita otteluja järjestetään eritasoisille joukkueille. Lisäksi osaan tapahtumista kutsutaan piirisarjoista potentiaaliset pelaajat ja heidän mukanaan pelaajien omat valmentajat. Ajankohdat valitaan valtakunnallisesti mahdollisimman yhteneväisiksi kilpailukalenterit, koulunkäynti sekä valmennuskeskusten kehittymisen seuranta -tapahtumat huomioiden.

Huuhkaja- ja Helmaripäivissä ottelut kuvataan ja niiden tauoilla sekä päivän päätteeksi järjestetään koulutusta sekä annetaan palautetta päivästä.

Tapahtuman jälkeen jokainen valmentaja tekee päivän teemasta videoleikkeet oman joukkueensa osalta. Seuran valmentaja tai valmennuspäällikkö tarkastaa sisällön, ja videoleikkeet kerätään seuran koulutusmateriaaliksi sekä pelaajien että valmennusosaamisen kehittämiseen.

Käynnistyy loka-marraskuussa

Huuhkaja- ja Helmaripäivät alkavat loka-marraskuun vaihteessa 2017 siten, että pelaajaa kohti tapahtumien maksimimäärä on vuoden aikana neljä. Tytöissä ensin aloittavat ikäluokat 2006–2005 lokakuussa ja marraskuussa seuraavat ikäluokat 2004-2003. Pojissa taas tapahtumat alkavat ikäluokasta 2005. Tammikuussa 2017 tulevat mukaan pojissa vuonna 2004–syntyneet. Tyttöjen 2003–ikäluokalle sekä poikien 2004–ikäluokalle järjestetään valtakunnallinen alueturnaus kesäkuussa Eerikkilän Urheiluopistolla. Turnauksen jälkeen ikäluokat tulevat aluevalmennuksen piiriin.

Huuhkaja- ja Helmaripäivät ovat osa suomalaista pelaajapolkua, jotka järjestetään kustannustehokkaina, tiiviinä ja laadukkaina tapahtumina yhdessä seurojen kanssa.

KUSTANNUKSET

Pelaajan osallistuminen Huuhkaja- ja Helmaripäiviin maksaa maksimissaan 30 euroa per tapahtuma. Hinta sisältää ruokailun, tilat, erotuomarit ja videokuvauksen. Hinta tarkastetaan aina tapahtuma kohtaisesti.

PELAAJATARKKAILU

Helmari- ja huuhkajapäivät päivissä tehdään myös pelaajatarkkailua. Joukkueiden nimilistat pelinumeroineen tulee toimittaa sähköisesti ennakkoon. Pojissa aluevalmentaja Teemu Eskolalle teemu.eskola(at)palloliitto.fi, tytöissä tyttövalmennusken kehittäjillä Leo "Leksa" Tommila leo.tommila(at)palloliitto.fi . Tapahtumassa tehdään pelaajatarkkailua erityisesti kesäkuussa pelattavaa turnausta silmällä pitäen sekä pelaajien kehityksen tukemiseksi (yhteinen näkemys joukkuevalmennuksen kanssa pelaajien vahvuuksista ja kehityskohteista).

POISSAOLOT KOULUTUSTA

Jokainen pelaaja anoo itse poissaolon koulusta Wilman tai muun vastaavan järjestelmän kautta. Pelaaja on kutsuttu Palloliiton pelaajakehitystapahtumaan, jota voi käyttää anomuksen perusteena. Voit käyttää tätä lomakepohjaa.

TOIMINTA IKÄLUOKITTAIN

Toiminta on joustavaa. Kutsuttuja joukkueita, YJ-joukkueiden kokoonpanoja yms. voidaan muuttaa talven aikana. Tavoitteena on yhdessä seurojen kanssa saada innokkaat ja kyvykkäät pelaajat mukaan toimintaan ja huomioida heitä parhaalla mahdollisella tavalla.

Ohjelma, kutsutut joukkueet ym. tiedot täydennetään syksyn aikana.

OHJEITA SEURALLE PELAAJIEN EHDOTTAMISEEN

Huuhkaja- ja Helmaritoiminnassa mukana oleva pelaaja on motivoitunut ja tavoitteellinen, hän haluaa edetä Palloliiton pelaajapolulla kohti omaa huippuaan. Tämä tarkoittaa mm. sitä, että harjoitusmäärät ovat/tai niitä viedään suunnitelmallisesti kohti liiton linjaa, ks. taulukko seuraavalla sivulla.

Myös pelaajan perhe on sitoutunut toimintaan (esim. kuljettaminen päivätapahtumiin). Pelaaja on valittu seuran kykykoulutoimintaan ja seura haluaa panostaa hänen kehittymiseensä (järjestää lisäharjoittelumahdollisuuksia ja mahdollistaa harjoitusmäärien saavuttamisen). Pelaaja erottuu edukseen piirin tasolla ja pärjäisi aluetason peleissäkin, hänen perustaidot riittävät taitomerkin suorittamiseen.

U12-U13

U14-U15

Joukkueharjoittelu /
viikko

4x 90'-120'

4-5x 90-120'

Ohjattu, yksilöllinen harjoittelu / viikko

• oppilaitokset
  • kykykoulut

2x 90'

2-3x 90'

Henkilökohtainen harjoittelu / viikko

• omatoiminen
  • pihapelit

Ottelut / vuosi

Jalkapalloharjoittelu / viikko

20 - 22h

Kokonaisliikunta

24 - 26h

Pelaajien valinnoissa kiinnitetään mm. seuraaviin asioihin huomiota;

Tekninen osaaminen
• Potkutekniikka