Valmentajakoulutus

VALMENTAJAKOULUTUS UUDISTUU

Valmennusosaaminen ja sen vaikuttavuuden vahvistaminen on keskeinen keino pelaajan laadukkaan arjen luomisessa. Tavoitteena on, että jokaisella lapsella ja nuorella on osaava ja koulutettu valmentaja. Tämän tavoitteen myötä Suomen Palloliitto uudistaa valmentajakoulutuksensa rakennetta, sisältöjä, koulutustapoja ja menetelmiä. Uudistus on Palloliiton historian suurin ja tulee entisestään vahvistamaan valmentajien osaamista käytännön kenttätyössä.

Uudistuksen alkuvaiheen suurin käytännön muutos on se, että aikaisemmin pohjalla olleet E- ja D-valmentajakoulutukset poistuvat ja niiden tilalle tulevat seuraavat uudet koulutukset:
Futisvalmentajan starttikoulutus
57-vuotiaiden ikävaihekoulutus
811-vuotiaiden ikävaihekoulutus

Tämän lisäksi entinen C-valmentajakoulutus tulee muuttumaan UEFA C:ksi, joka toimii etenkin 1215-vuotiaiden ikävaihekoulutuksena ja antaa perustan myös aikuisten tai vanhempien nuorten valmentamiselle. Tämän jälkeen valmentajien on mahdollista suorittaa C+ lasten valmentajien erikoiskoulutus tai UEFA B ja edetä UEFA A:n kautta aina UEFA Pro:lle asti. Maalivahtivalmentajien, futsalvalmentajien ja fyysisen osa-alueen valmentajien omat erikoistumiskoulutukset ovat tärkeä osa uudistusta.

Uutta tulee olemaan myös alueilla ja seuroissa toteutettavat teemakoulutukset, joissa käsitellään mm. jalkapallotekniikoiden opettamista, fyysisen harjoittelun, pelin oppimisen ja henkisten valmiuksien teemoja.

Koulutuspolut E- ja D-tason suorittaneille:
E-tason suorittaneet etenevät Futisvalmentajan starttiin.
D-tason suorittaneet voivat edetä UEFA C-tason koulutukseen.
Ennen C-tasolle etenemistä on suositeltavaa käydä omaa kehittymästä tukeva ikävaihekoulutus tai teemakoulutus.

Koulutuspolut uusille valmentajille:
Kaikki uudet valmentajat aloittavat koulutuksen Futisvalmentajan startista.
Startin jälkeen valmentaja voi edetä oman valmennettavan ikäluokan 57 tai 811 –ikävaihekoulutukseen tai käydä molemmat koulutukset oman kehittymisen ja tarpeen mukaan.
Maalivahtivalmennukseen erikoistuvat pääsevät startin jälkeen maalivahtien D-tason koulutukseen. Mikäli maalivahtivalmennukseen erikoistuva haluaa edetä UEFA GK A -tasolle, valmentajalla tulee olla UEFA B -koulutus suoritettuna.
Futsal valmennukseen erikoistuvat käyvät startin jälkeen 57 tai 811 -ikävaihekoulutuksen ja sen jälkeen valmentajat voivat edetä futsalvalmentajien erikoistumispolulla C-tason koulutukseen.
Huippupelaajataustaiset voivat hakea starttikoulutuksen jälkeen UEFA B -tasolle.
UEFA C–tasolle pääsee suorittamalla startin, ikävaihekoulutukset / koulutuksen sekä yhden valinnaisen teemakoulutuksen.

Seuroilla ja alueilla aktiivinen rooli valmennusosaamisen kehittämisessä

Uudistuksen alkuvaiheessa Palloliitto kouluttaa kouluttajia valtakunnallisesti ja alueellisesti. Koulutuksissa keskitytään koulutusosaamisen lisäämiseen uusien koulutusten sisältöjen ja menetelmien lisäksi. Seuroilla ja alueilla on erityisesti alkuvaiheen koulutuksien ja valinnaisten koulutusten jalkauttamisessa aktiivisen toimijan rooli. Koulutusprosesseja pyritään toteuttamaan mahdollisimman paljon ja laadukkaasti omassa seuraympäristössä alueellisen koulutusvastaavan tukemana.

Koulutusuudistus tulee tarjoamaan valmentajille entistä monipuolisempia mahdollisuuksia kehittää ja päivittää omaa valmentajaosaamistaan haluamaansa suuntaan.

Uusia koulutuksia käynnistyy alueilla ja seuroissa kesän ja alkusyksyn aikana. Alueellisia kouluttajakoulutuksia on heti loppukesästä ja alkusyksystä. Alkuvaiheen kehitysspurtin jälkeen UEFA B, A ja Pro sekä erikoistuvien valmentajien koulutukset uudistuvat.

Koulutuskalenteri

Syksy 2018
Futisvalmentajan Starttikoulutus
Jyväskylä la 3.11., la 17.11., ke 28.11.2018 viim. ilmoittautumispäivä 19.10.2018
Laukaa su 4.11., su 18.11., pe 30.11.2018 TÄYNNÄ!
Ikävaihevaihekoulutus 5-7-vuotiaat
Jyväskylä la 15.12.2018 ja la 19.1.2019, la 16.2.2019 viim. ilmoittautumispäivä 28.11.2018
Kevät 2019
Ikävaihekoulutus 8-11-vuotiaat