Info erotuomareille

• Jokaisen erotuomarin tulee pitää ajantasalla yhteystietojaan Tasossa sekä Pelipaikassa.
  • Kaikilla liiton tai piirin otteluita tuomitsevilla erotuomareilla tulee olla voimassa oleva erotuomaripassi. Piirin kautta suoritettavia erotuomareiden kustannuksia ei makseta, mikäli erotuomarilla ei ole voimassa olevaa erotuomaripassia. Lisätietoa erotuomaripassista ja sen hankkimisesta >>>
  • Erotuomarin tulee toimittaa kilpailunjärjestäjälle verokortti ennen kauden ensimmäistä virallista otteluaan, sillä maksajalla on velvollisuus periä 60 % ennakonpidätys, jollei verokorttia esitetä.
  • Piirin kautta suoritettavien erotuomaripalkkioiden maksupäivä on kuukauden 15. päivä. Mikäli maksupäivä sijoittuu lauantaille, sunnuntaille tai pyhäpäivälle niin maksatus suoritetaan seuraava pankkipäivänä.
  • Piirin erotuomariasettelut tehdään kauden aikana Tason kautta useammassa kuukauden mittaisessa jaksossa. Esteelisyydet kyseisille asettelujaksoille tulee toimittaa viimeistään edellisen kuukauden 15. päivä.
  • Mikäli erotuomari on estynyt saapumasta hänelle aseteltuun otteluun, on hän itse velvollinen järjestämään tilalleen sijaisen. Tehtävää vaihdettaessa erotuomarin tulee pyrkiä siihen, että järjestävälle seuralle ei aiheudu vaihdoksesta oleellisia lisäkustannuksia alkuperäiseen erotuomarimääräykseen verrattuna. Estyneen erotuomarin tulee myös ilmoittaa ottelun kotijoukkueelle kenet hän on hankkinut sijaisekseen.
    Ottelun kotijoukkue on velvollinen järjestämään otteluun asetellulle erotuomarille sijaisen ainoastaan siinä tapauksessa, mikäli joukkueet ovat siirtäneet otteluajankohtaa ja erotuomari on estynyt saapumasta otteluun uutena otteluajankohtana.
    Erotuomarivaihdoksen otteluun hoitaa erotuomariasettelija ainoastaan silloin, kun otteluun nimetty erotuomari on määrätty liiton tehtäviin, hänelle on aseteltu ottelu hänen ajoissa etukäteen ilmoittamalleen esteellisyyspäivälle tai hän on terveydellisistä syistä kykenemätön hankkimaan itselleen sijaista.
  • Erotuomaritehtävän laiminlyönyttä erotuomaria laskutetaan piirin syyskokouksen hyväksymän sakon mukaisesti 50 € / ottelu ja sakko vähennetään suoraan erotuomarille maksettavista erotuomaripalkkioista.
  • Erotuomariraportti tulee tehdä aina suoran kentältäpoiston yhteydessä. Erotuomariraportti tulee tehdä Taso järjestelmän kautta, viimeistään ottelua seuraavana arkipäivänä. Tee ytimekäs, mutta tarkka kuvaus kentältäpoistoon johtaneista tapahtumista.
  • Sähköisestä ottelupöytäkirjasta huolimatta, erotuomarille jäävään viralliseen ottelupöytäkirjan kappaleeseen tulee tehdä selkeät merkinnät maalintekijöistä, annetuista varoituksista, kentältäpoistoista, pelaajavaihdoista sekä kyseisten tapahtumien ajankohdat. Erotuomarin tulee tarkistaa aina että pelaajien numerot, joille tapahtumia merkitään, tosiaan löytyvät ottelupöytäkirjasta. Muistakaa aina käyttää myös varoitus- ja kentältäpoistokoodeja. Kotijoukkue merkitsee ottelun jälkeen tapahtumat sähköiseen ottelupöytäkirjaan mikäli ottelussa ei ole ollut käytössä Live seurantaa. Tuomarin tulee tarkistaa että joukkueiden kokoonpanot, pelaajanumerot ja kaikki ottelutapahtumat on merkitty sähköiseen ottelupöytäkirjaan oikein, ennen kuin hyväksyy pöytäkirjan.
  • Linkkejä tarpeellisiin sääntöihin ja ohjeisiin

Jalkapallosäännöt >>>
    Kaikki Pelaa -säännöt >>>