Kurinpito ja vastalauseet

Piirin kilpailutoiminnan vastalauseet, havaitut pelioikeudettomat pelaajat (pelikielto) ja enintään kahden lisäottelun pelikiellon aiheuttavat kurinpitotapaukset käsitellään ensin piirijohtajan viranhaltijakäsittelynä.

Piirijohtajan tekemästä päätöksestä on valitusoikeus piirin kurinpitoryhmälle. Valitusta tulee seurata päätöksestä valittamiselle määritelty maksu, joka on vastalausemaksun suuruinen.

Piirin kurinpitoryhmän antama päätös on lopullinen, mikäli liiton rangaistussäännöt eivät anna oikeutta tehdä päätöksestä valitusta

Piirin kilpailutoiminnassa vastalauseet tulee jättää kahden (2) vuorokauden kuluessa paitsi kun vastalause koskee edustusoikeutta, joilloin se lähetettävä viikon kuluessa ottelusta piiriin.  Vastalause on tarkoin perusteltava ja sitä on seurattava piirikokouksen vahvistama sarjakohtainen vastalausemaksu, joka palautetaan jos vastalause hyväksytään.  Vastalausetta kenttien, pelivälineiden yms. vastaavien kysymysten johdosta ei oteta käsiteltäväksi, ellei ottelun erotuomarille ole tehty ennen ottelun alkua ilmoitusta vastalauseen jättämisestä.

Erotuomarin ottelua koskevat pelisääntötulkinnat ja –päätökset ovat lopullisia.  Tällaisia päätöksiä vastaan tehdyt vastalauseet eivät voi johtaa uusintaotteluun.

Kilpailu-, peli- ja rangaistussääntöjen rikkomuksista voi vastalauseen tehdä samaan kilpailuun osallistuva seura, ei siis pelkästään vastustaja.