Pohjois-Suomi

Valmentajakoulutus

Suomen Palloliiton koulutustoiminto järjestää PRO, A ja B-tason koulutuksia, piirit järjestää B, C ja D-tason koulutuksia. Piiri ja seurat E-tason koulutuksia. Valmentajan tulee aloittaa kouluttautuminen E-tasolta ja seuraavalle tasolle pääsee aina kun on suorittanut edellisen tason. Palloliitto suosittelee etä kunkin tason suorittamisen jälkeen valmentaja toimii valmennustehtävissä ennenkuin hakee seuraavalle tasolle.

Pohjoisen piirissä koulutuksista vastaa Ari Härkönen (piirin yhteystiedot)

Pohjoisen koulutuskalenteri

UEFA Pro (360h), UEFA A- taso (180h), UEFA B- taso (120h)

UEFA B- ja A- ja PRO koulutuksiin on määritelty osaamistavoitteet, jotka valmentajan tulee hallita koulutuksen päätteeksi. Mikäli tavoitteet eivät täyty, valmentajalle ei voida myöntää koulutustasoa vastaavaa UEFA valmentajalisenssiä.  Koulutuksessa vaadittava osaamistaso ja näytöt on suoritettava hyväksytysti koulutusta seuraavan kalenterivuoden loppuun mennessä. Valmentajalla on halutessaan mahdollisuus saada omalla kustannuksellaan tutori, jonka avulla voidaan paneutua tarvittaviin kehittämisalueisiin.

C-taso (2,5 pv  pe-su)

Koulutuksen tavoitteena on antaa valmiudet nuorten pelaajien ja joukkueiden valmentamiseen ja johtamiseen. Kurssi syventää D-tason valmennustietoutta. C-tason sisältö: taidon opettaminen, pelikäsityksen opettaminen, valmentaminen ja johtaminen, jalkapallosäännöt, jalkapallovammojen ennalta ehkäisy ja niiden hoito

D-taso (2x2,5 pv pe-su)

D valmentajakurssilla perehdytään lapsen ja nuoren kokonaisvaltaiseen valmentamisen ja yksilöllisen valmennusfilosofian perusasioihin. Kurssi sisältää lasten ja nuorten valmennuksen neljä perusosaa; taidon ja pelikäsityksen oppimiset, fyysisen harjoittelun perusteet ja peli-ilon ilmapiiri.

E-taso (6h)

E-tason koulutus on Palloliiton valmentajakoulutuksen ensimmäinen vaihe. Koulutus tarjoaa perustietoa hyvästä ohjaajasta, lasten ja nuorten ohjaamisesta sekä hyvän harjoituksen pitämisestä. Maksuton koulutus on suunnattu erityisesti lasten ja nuorten ohjaustoimintaa aloittaville henkilöille. Koulutuksia pitävät seurojen tutor-valmentajat. Jos seuralla ei ole omaa tutor-valmentajaa, voidaan piiristä tilata kouluttaja pitämään seuralle koulutuksen tällöin seura vastaa koulutustilasta ja kahvitarjoilusta sekä kentän varaamisesta malliharjoitukselle.