Valmentajakoulutus - Kaakkois-Suomi

Ilmoittaudu valmentajakoulutukseen >>

Valmentajakoulutuksen palaute (osallistujat) >>

E-taso

E-tason ohaajakoulutus on Palloliiton valmentajakoulutusjärjestelmän ensimmäinen askel. Se tarjoaa perustietoa lasten ja nuorten ohjaamisesta. Maksuttomat kurssit on suunnattu erityisesti lasten ja nuorten ohjaustoimintaa aloitteleville henkilöille, mutta tervetulleita ovat kaikki ohjaustoiminnasta kiinnostuneet - myös ohjaajakokemusta saaneet - seuraihmiset. Kurssit järjestetään pääosin seurakursseina joihin alueen pienimmistä seuroista voi ilmoittautua mukaan. Koulutuksesta vastaa alueelliset kouluttajat ja piirin nuorisopäällikkö. Uusia kouluttajia koulutetaan jatkuvasti lisää , jotta saamme koulutukset mahdollisimman lähelle omaa seuraa.

Tavoitteena on, että jokainen lasten ja nuorten ohjaustoiminnassa mukana oleva olisi käynyt kurssin. On toivottavaa, että seurat tekevät yhteistyötä kurssien järjestämisessä (iso seura/pieni seura/pienet seurat yhdessä). E-tason suorittaminen on edellytys D-tasolle hakemiseen. Kurssi on osallistujille ilmainen.

Tavoitteet:

- Jokainen seuraan tullut uusi ohjaaja käy E-kurssin
- Tutustumispaketti lasten jalkapallomaailmaan
- Ohjaamisen ja opettamisen perusteen
- Jatkokoulutustarjonnan esittely

Sisältö:

- Kaikki pelaa ohjelma, säännöt
- Hyvä ohjaaja, yksilölähtöinen valmennus
- Lapsen kasvu ja kehitys, herkkyyskaudet
- Kaksi malliharjoitusta, pelin kautta oppiminen
Koulutuksen kesto on n. 4,5 - 5 tuntia (arkisin klo 17.00-21.00) ja varustuksena sisäliikuntavälineet (saliin) ja muistiinpanovälineet sekä juomapullo

Kurssin ennakkotehtävät:

1. Tutustu Palloliiton valmennuslinjaan ja siinä olevaan lasten osuuteen tästä >>
2. Tutustu Fortum Tutor ohjelman uusittuihin sivuihin > paljon asiaa pelaajalle ja valmentajalle
3. Nettisivustot ohjaajan ja valmentajan tukena
- Käy tutustumassa netissä olevaan Suunnittelen treenejä -palveluun osoitteessa http://www.suunnittelentreeneja.fi/
4. Tutustu myös Kaikki Pelaa –sääntöihin tästä >>
- Leikkimaailman (11v- ja nuoremmat)
- Kaverimaailman (12-15-vuotiaat) word dokumentti sekä
- Tulevaisuusmaailman (16-19-vuotiaat) osalta.

Kurssin järjestämineN

Seuran/seurojen tarve järjestää kurssi
- kohderyhmän määrittäminen
- aika ja paikka
- muiden seurojen edustajia mahdollisesti mukaan

Yhteydenotto kouluttajaan / piirin nuorisopäällikköön vähintään kaksi viikkoa ennen kurssia
- sovitaan kurssin järjestelyistä, organisoinnista jne.
- sovitaan aika ja paikka
- piiri toimittaa materiaalit
- kurssin markkinointi seurassa / seuroissa

Koulutus järjestetään yleensä arki-iltaisin klo 16.30 - 21.00
- Koulutuksen minimi osallistujamäärä 10 henkilöä
- Koulutuksia järjestetään myös räätälöidysti seuroille

HUOM! Jokaisessa 15-vuotiaiden ja sitä nuorempien piirin/liiton toimintaan osallistuvassa joukkueessa on oltava vähintään yksi E-tason koulutuksen saanut henkilö.

- Alueellisia koulutuksia keväällä 2018 - tarkemmin myöhemmin

D-TASO

D-tason valmennuskoulutusjaksot antavat valmiudet toimia alle 12-vuotiaiden lasten valmentajina ja ohjaajina. Kursseilla perehdytään lapsen ja nuoren kokonaisvltaiseen valmentamisen ja yksilöllisen valmennusfilosofian perusasioihin. Kurssi sisältää neljä perusosaa; Taidon ja pelikäsityksen oppimiset, lasten fyysisen harjottelun perusteet ja peli-ilon llmapiiri. Maalivahtikurssit jatkossa järjestetään omina kokonaisuuksina. Kurssin tietoja laajentaa laaja koulutusmateriaali. Huom! E-tason lastenohjaajakurssi on oltava suoritettu ennen D-tason kursseja

D-Taso on yksi kokonaisuus. Tavoitteena on , että kurssi toteutetaan seurojen vetäminä prosessina ja niihin voi osallistua pienempien seurojen valmentajat. Kurssi on mahdollista suorittaa Kaakkois-Suomen piirissä myös 2-osaisena (kahtena viikonloppuna).Jatkossa kesken jääneen D-tason voi suorittaa vain käymällä koko uuden D-tason. Piirin järjestämät koulutukset pidetään kun osallistujia on min.12 henkilöä. Piiri kouluttaa jatkuvasti uusia D-tason kouluttajia, jotka vastaavat koulutuksista seuroissa.

Viikonloppuna toteutettavan D-tason valmentajakoulutuksen kurssijaksot
- OSA 1  Perjantai - Sunnuntai
- OSA 2  Perjantai - Sunnuntai

D - prosessi Mikkeli - käynnissä
D - prosessi Myllykoski - käynnissä

Vähintään yksi D-tason koulutus keväällä 2018 - tarkemmin tammikuussa 2018

C-TASO

C-valmentajakoulutuksen tavoitteena on antaa valmiudet nuorten pelaajien ja joukkueiden valmentamiseen ja johtamiseen. Kurssi syventää D-tason valmennustietoutta taidon oppimisesta ja opettamisesta, pelikäsityksestä, valmentamisesta ja johtamisesta sekä jalkapallosäännöistä. Lisäksi kurssilla perehdytään jalkapallovammojen ennalta ehkäisyyn ja niiden hoitoon.

Kurssille voivat hakea D-tason valmentajakurssit suorittaneet valmentajat. Kurssia suositellaan erityisesti nuorten joukkueiden valmentajille.

Kurssi toteutetaan toistaiseksi yleensä yhden viikonlopun (perjantai illasta sunnuntaihin) kurssina.yhdessä Uudenmaan piirin kanssa Pajulahden Urheiluopistolla ja Kisakallion urheiluopistolla.

Kurssimuotoisen koulutuksen hinta v. 2018 on 470,00 (sis majoituksen ja täysihoidon opistolla) hinta ilman majoitusta 360,00 + näyttökoe 100,00 e.

Prosessimuotoisen (seura-) koulutuksen hinta räätälöidään erikseen.

SEURAAVAT KOULUTUKSET:
16.-18.3.2018 Kisakallio - ilmoittautuminen viimeistään 5.3.2018 Uudenmaan piirin sivujen kautta.
4.-6.5.2018 Pajulahden Urheiluopisto - ilmoittautuminen viimeistään 16.4.2018 Uudenmaan piirin sivujen kautta.

UEFA B

UEFA B kurssi järjestetään yhteistyössä Uudenmaan piirin kanssa.
Koulutus sisältää 5+1 kurssijaksoa, joista viimeinen on näyttöharjoitus omassa toimintaympäristössä

Hakulomake (Uudenmaan piiri) lähetetään Uudenmaan piiriin ja sähköpostitse oman piirin nuorisopäällikölle . Ilmoittautuminen viimeistään 12.2.2018

Hakijalla tulee olla suoritettuna C-kurssi 2012 tai aiemmin tai C-kurssi ja Grassroots Diploma näyttö 2013 tai myöhemmin.
kurssin hinta 1500,00e

Koulutuksen läpivienti edellyttää täysipainoista sitoutumista, poissaoloja ei hyväksytä.

SEURAAVA KURSSI: Uudenmaan piirin toimisto ja Legirus -Areena

Osa 1 23.-25.3.2018
Osa 2 18.4 ja 20.-22.4.2018
Osa 3 19.-20.5.2018