Soveltava jalkapallo

Kuva erkka videoon
Jalkapalloa jokaiselle. Tämän toiminta-ajatuksen mukaan kaikilla tulisi olla mahdollisuus harrastaa jalkapalloa samassa seurassa omista lähtökohdistaan. Tavoitteena on lisätä vammaisten ja pitkäaikaissairaiden (ns. erityisryhmiin kuuluvien) lasten, nuorten ja aikuisten mahdollisuuksia osallistua urheiluseuratoimintaan jalkapallon parissa. Painopiste on kansallisessa toiminnassa ja sen kehittämisessä yhteistyössä kuntien ja eri toimijoiden kesken.

Palloliitto tukee uusia, soveltavaa jalkapalloa käynnistäviä, seuroja varustepaketilla (pallot, merkkikartiot, liivit, pallokassi, pumppu).

Ilmoittaudu tästä 2018 Sm sarjaan: https://taso.palloliitto.fi/taso/ilmoitajoukkue.php?turnaus=erityisryhmiensm2018

ESITTEET:

Opas soveltavan jalkapallon käynnistämiseksi seurassa>>

Pallosankarit-opas

ESITE SÄHKÖPYÖRÄTUOLIJALKAPALLOSTA >>

Soveltavan jalkapallon lajit:

1. Erityisryhmien SM –sarja
Jalkapallon erityisryhmille Suomen Palloliitto järjestää tapahtumamuotoista sarjatoimintaa. Sarja pelataan vuosittain kahtena osaturnauksena. Sarja pelataan kolmessa lohkossa, joista A-lohko on virallinen kilpasarja. B-, C-, ja D -lohkoissa pelaavat matalamman taitotason joukkueet.
Pelit pelataan 8v8 muotoisina. Ensimmäinen osaturnaus pelataan kesäkuussa osana Stadi Cupia Helsingissä ja toinen elokuussa Hämeenlinnassa. Tämän lisäksi jokaisen turnauksen yhteydessä järjestetään avoin-sarja. Avoin sarja on tarkoitettu nuorille <15v. sekä matalan taitotason joukkueille.

Erityisryhmien SM-sarjan pelitapa ja säännöt.

2. Sähköpyörätuolijalkapallo
Lajin kansainvälinen nimi on Power Soccer ja lajia on pelattu Suomessa 2012 vuodesta alkaen. SPT-jalkapallo on sähköpyörätuolia käyttäville henkilöille suunniteltu urheilulaji. Sitä pelataan koripallokentällä neljän hengen joukkuein. Peliä pelataan koripallokentällä ja säännöt muistuttavat pitkälti futsalia. Peli koostuu kahdesta 20 minuutin erästä. Palloa liikutellaan sähköpyörätuolin avulla joko kuljettamalla tai lakaisemalla pyörätuoliin kiinnitettävän puskurin avulla. Pelissä on vain kaksi jalkapallosäännöistä poikkeavaa sääntöä. Lajista ja seuroista lisää http://www.sfutishelsinki.com/pelisaannot/

3. Unified -jalkapallo
Unified on pelimuoto, jossa vammaiset urheilijat ja vammattomat partneri-pelaajat kuuluvat samaan joukkueeseen tasaveroisina ja kilpailevat yhdessä. Joukkueen kasaamisessa tavoite on, että sen kaikki jäsenet olisivat pelitaidoiltaan mahdollisimman tasaisia. Kentällä on yhtä aikaa neljä urheilijaa ja kolme partneria. Unified jalkapallossa järjestetään vuosittaisia turnauksia ja lajia edistetään Palloliiton sekä VAU ry:n toimesta jalkapalloseuroissa, joissa järjestetään erityisryhmätoimintaa. Unified toiminnan tavoite on lisätä seuran pelaajien vuorovaikutusta. Unified jalkapallossa urheilijoilla ja partneripelaajilla on mahdollisuus osallistua myös kansainväliseen Special Olympics toimintaan www.vammaisurheilu.fi

4. Sokeiden jalkapallo
Sokeiden jalkapallo on tarkoitettu näkörajoitteisille pelaajille. Sokeiden jalkapallo tai Futsal, jonka nimellä lajia myös pelataan liittyi kansainväliseen IBSA järjestöön 1996. Lajissa on sen jälkeen pelattu niin EM –kuin MM –kisoja. Paraolympia lajina jalkapallo on yksi suurimmista sokeiden liikuntalajeista.
Sokeiden jalkapallossa on kaksi tasoa. B1 on tarkoitettu täysin sokeille ja B2/B3 näkörajoitteisille pelaajille. Suomessa järjestetään vain B1 pelaajille toimintaa, jolloin B2/B3 pelaajat käyttävät silmät peittäviä suojia. Suomessa on järjestetty IBSA:n toteuttamana valmentajakoulutusta ja valtakunnallisesti toiminnasta vastaa Näkövammaisten keskusliitto. Yhteyshenkilö Teemu Ruohonen teemu.ruohonen@nkl.fi

5. CP jalkapallo
CP-jalkapallo on jalkapallosta sovellettu vammaisurheilulaji CP-vammaisille ja niille, jotka ovat saaneet aikuisiällä vamman, jonka oireet ovat samantapaiset kuin CP-vammassa. Merkittävimpiä eroja tavalliseen jalkapalloon ovat pelaajien määrä sekä kentän koko. Paralympialaisten ohjelmassa CP-jalkapallo on ollut vuodesta 1984 lähtien. CP-jalkapallossa järjestetään MM-kilpailut sekä muun muassa EM-kilpailut.Suomen CP-jalkapallomaajoukkue on perustettu vuonna 1999. Joukkue on ollut mukana maailmanmestaruuskilpailuissa 2011 sekä useissa EM-kilpailuissa. Suomen CP jalkapallo ry on perustettu 2005. Yhdistyksen tarkoituksena on edistää CP-vammaisten liikuntaharrastusta ja jalkapalloa sekä CP jalkapallon leviämistä eri paikkakunnille.

Lisätietoja:
Lasse Keski-Loppi