Erotuomarikoulutus

Futsal erotuomareiden jatkokurssit

Kurssit pidetään piirin toimistolla osoitteessa Rautatienkatu 46.

Tiistaina 17.10. klo 17-21. Kurssille osallistujille on lähetetty kutsu.

Tiistaina 31.10. klo 17-21 ja torstaina 2.11. klo 17-21.

Futsal erotuomareiden peruskurssi

Kurssi pidetään piirin toimistolla osoitteessa Rautatienkatu 46. Kurssi pidetään keskiviikkona 1.11. klo 17-21.

Pelinohjaajakoulutus

Kaikki Pelaa -ohjelmaan kuuluvaa pelinohjaajakoulutusta järjestetään 14-15-vuotiaille junioripelaajille sekä lasten ja nuorten ohjaustoimintaa aloittaville henkilöille. Kurssin kesto on noin neljä tuntia. Koulutus valmistaa toimimaan pelinohjaajana 7-8-vuotiaiden lasten otteluissa. Samalla kurssi tuo osallistujat lähemmäs erotuomaritoimintaa kouluttamalla jalkapallosääntöjä ja käytännön toimintaa oikeudenjakajan roolissa. Moni jatkaakin seuraavana vuonna erotuomarin peruskurssille. Pelinohjaajana olet aitiopaikalla katsomassa, kun tulevaisuuden futaajat ottavat ensikosketuksiaan ja ohjaamassa lapsia uuden harrastuksensa alussa.

Peruskoulutus

Jalkapalloerotuomarin ura alkaa peruskurssista. Koulutus johdattaa osallistujat jalkapallon sääntöhin, jotka ovat yksinkertaisia, mutta samalla monimuotoisia - kuten itse pelikin. Kurssissa on kolme osaa: luentokoulutus, jossa opetellaan säännöt ja niiden tulkintaa, kenttäkoulutus, jossa toimintaa harjoitellaan käytännössä sekä tutustumisottelu, jossa toimitaan erotuomarina oikeassa ottelussa kokeneemman erotuomarin opastuksella. Kaikkiaan koulutus kestää noin 16 tuntia. Kursseja järjestävät Palloliiton piirit ja niille voivat hakeutua jalkapallosta ja erotuomaritoiminnasta kiinnostuneet.

Jatkokoulutus

Kaikki erotuomarit käyvät vuosittain jatkokoulutuksen, jolla varmistetaan tietojen ajantasaisuus sekä käydään läpi muuttuneet ja painotettavat tulkinnat. Vuosittain on lisäksi suoritettava liiton tai piirin määräämä teoreettinen koe ja tasosta riippuen kuntotesti (Kilpailumääräykset 2012, 23§). Lisäksi järjestetään syventävää jatkokoulutusta valituista aiheista.

Kykyerotuomarikoulutus

Piirit järjestävät mahdollisuuksiensa mukaan pienempiä kursseja urallaan eteenpäin menossa oleville erotuomareille. Koulutusta voidaan järjestää turnausten yhteydessä, kohdennettuna koulutuksena tai leireinä. Palloliitto järjestää maanlaajuisen kykyerotuomarikurssin Piirijoukkuecupin yhteydessä kesäkuussa, mihin piirit esittävät erotuomareitaan. Erotuomarit saavat kattavaa palautetta ottelusuorituksistaan ja koulutusta valituista aiheista.

Kolmosen erotuomarikurssi

Miesten Kolmonen on korkein piirien hallinnoima sarja ja tämän tasoisille erotuomareille järjestetään tyypillisesti oma kurssi keväällä. Monesti piiriyhteistyönä toteutettava viikonloppukurssi käsittelee koulutusaiheita syvällisemmin ja sisältää myös lajiharjoitteita.

Kakkosen erotuomareiden koulutus

Kakkosen erotuomarit kokoontuvat viikonlopuksi ennen kauden alkua ja kauden jälkeen. Tänä vuonna koulutettavia on 32. Kakkosen erotuomareita käytetään myös Veikkausliigassa neljänsinä erotuomareina.

Naisten liigan erotuomareiden koulutus

Palloliitto kutsuu Naisten Liigassa toimivat naiserotuomarit sekä avustavat erotuomarit koulutukseen. Tänä vuonna kutsuttuja oli 19. Naiset kokoontuvat kevään kurssin lisäksi kauden puolivälissä ja kauden jälkeen.

Talenttierotuomarikoulutus

Liiton talenttierotuomarikoulutus kohdistuu liittoerotuomaritasolle ja siitä eteenpäin pyrkiville. Koulutusta järjestetään tänä vuonna syksyllä Urheiluoppilaitosten turnauksen yhteydessä. Lisäksi järjestetään pienempiä täsmäkoulutuksia, joihin osallistuu kerrallaan 2-3 erotuomaria ja keskitytään heidän tapahtumanaikaisten otteluidensa analysointiin. Talenttierotuomarikoulutus toteutetaan osallistujien ottelusuorituksen ympärillä videokuvauksen avulla, jolloin päästään mahdollisimman tarkasti käsittelemään osallistujan toimintaa.

Veikkausliigan ja ykkösen erotuomareiden koulutus

Valioerotuomarit kokoontuvat tänä vuonna neljä kertaa. Kauteen valmistautuminen alkoi tammikuussa kuntotestillä ja fyysisen harjoittelun koulutuksella. Veikkausliiga-erotuomareiden ja avustavien erotuomareiden pääkoulutustapahtuma, neljän päivän koulutusleiri Eerikkilässä, järjestettiin maaliskuun alussa. Tuolloin ohjelmassa oli päivittäin fyysistä harjoittelua, lajiharjoitteita, luentokoulutusta ja ryhmätöitä sekä UEFA:n erotuomarikomitean jäsen Kyros Vassaras jakamassa asiantuntemustaan. Kauden aikana erotuomarit saavat erotuomaritarkkailijoilta palautetta otteluistaan, minkä lisäksi erotuomarivaliokunta seuraa heidän suorituksiaan. Elokuussa kokoonnutaan analysoimaan alkukauden suorituksia ja tilanteita.