Huuhkajat taipui Tanskalle Parkenilla

Huuhkajien EM-karsintataival käynnistyi torstai-iltana Kööpenhaminassa.

Oliver Antman oli jälleen iskussa.Kuva: Juha Tamminen

23.3.2023 klo 23:41

Suomi ja Tanska avasivat EM-karsintansa torstaina täpötäydellä Parkenilla, jossa tunnelmaa loi tanskalaisten lisäksi peräti 1700 Huuhkajien kannattajaa. H-lohkon pelit käynnistyivät jo aiemmin torstaina iltapäivällä, kun Slovenia haki vierasvoiton Kazakstanista lukemin 1-2.

Suomi lähti otteluun 442-muodostelmalla. Rasmus Schüller ja Niilo Mäenpää olivat sivussa sairastumisten vuoksi. Mäenpää sairastui ottelupäivänä, jolloin UEFAn sääntöjen mukaan oli mahdotonta enää korvata 23:n pelaajan listalle uutta pelaajaa.

Suomi aloitti ottelun terävästi ja Robin Lod pääsi keskittämään Joel Pohjanpalon taidokkaasta syötöstä Tanskan boksin sisällä jo ensimmäisellä minuutilla. Hetki tästä ja Teemu Pukki hankki kulmapotkun voimakkaalla kuljetuksellaan.

Tanskan ensimmäinen vaarallinen hyökkäys poiki Martin Braithwaitelle hyvän vetopaikan läheltä Suomen kapteeni Lukas Hradeckyn maalia, mutta Robert Ivanovin liuku pelasti tilanteen kulmaksi, josta Braithwaite laukoi lopulta niukasti ohi.

Pohjanpalon tarkka läpisyöttö oli vapauttaa Oliver Antmanin 10. minuutilla. Kasper Schmeichel selvitti tilanteen hyvin ajoitetulla vastaantulolla. Tanska koki ison takaiskun, kun toppari Andreas Christensen joutui jättämään kentän loukkaantumisen takia vartin pelin jälkeen.

Suomi aiheutti Tanskalle ongelmia rohkealla pelillään ottelun alussa, mutta kotiyleisö pääsi juhlimaan 21. minuutin kohdalla. Rasmus Højlund ohjasi oikealta tulleen matalan keskityksen Hradeckyn maalin takakulmaan ja Tanska siirtyi johtoon.

Ottelu eteni tasaisissa merkeissä myös avausmaalin jälkeen. Tanska kuitenkin otti vahvemman otteen pallonhallintaan. Hradecky venyi hyvään torjuntaan puolen tunnin kohdalla, kun Højlund pääsi laukomaan.

Huuhkajat pääsi vielä lupaaviin tilanteisiin jakson lopussa, mutta viimeiset syötöt pysähtyivät Tanskan puolustusmuuriin. Schmeichel nyrkkeili vasempana laitapuolustajana pelanneen Richard Jensenin keskityksen selville vesille ja Pohjanpalon pusku Pukin hankkimasta kulmapotkusta karkasi yli.

Hradeckyn uskomaton torjunta Christian Nørgaardin puskuun juuri ennen taukoa piti lukemat ennallaan ja koppeihin lähdettiin lähdettiin Tanskan 1-0-johdossa.

Huuhkajien avaus Tanskaa vastaan.Kuva: Juha Tamminen

Toinen puoliaika

Toinen jakso alkoi vauhdikkaasti. Glen Kamara hankki Suomelle vapaapotkun keskitysetäisyydeltä Tanskan painostuksen jälkeen. Jensen pääsi jatkamaan Ivanovin puskusta, mutta peliväline leijaili yli kotijoukkueen maalin.

Toisessa päässä Braithwaiten laukaus ei osunut maalipuiden väliin Suomen vaarallisen pallonmenetyksen jälkeen.

Suomi iski 53. minuutilla, kun Pohjanpalo lähetti Pukin vauhtiin puskullaan. Pukki imi puolustuksen itseensä ja antoi vapauttavan syötön Antmanille. Huuhkajat-sensaatio jatkoi maagista maalivirettään Suomen paidassa ja sijoitti pallon viileästi Schmeichelin taakse. Peli oli tasan ja Suomen kannattajakatsomo pääsi juhlimaan villisti.

Kotijoukkue lamaantui tasoituksesta muutamaksi minuutiksi, mutta Hradecky joutui pian tekemään tuplatorjunnan Tanskan hyökätessä uhkaavasti. Kapteeni jatkoi urotekojaan hieman tunnin pelin jälkeen ottamalla jalkatorjunnan Højlundin laukaukseen läpiajosta. Paine pysyi Suomen maalilla ja seuraavaksi Tanskan laukaus pysähtyi ylärimaan.

Kapteeni Lukas Hradecky oli Parkenilla ilmiliekeissä.Kuva: Juha Tamminen

Kotijoukkueen painejakso hellitti ja Suomi pääsi hyökkäämään. Lod leikkasi sisään oikealta 66. minuutilla. Pukin ohjaus Lodin laukaukseen painui ohi etukulmasta. Seuraavaksi Pohjanpalo laukoi tulisesti boksin rajalta, mutta Schmeichel torjui.

Hradeckyn mielettömän torjuntavireen seuraava uhri oli Højlundin läheltä tullut puskuyritys. Maalintekijä Antman jätti kentän 70 minuutin jälkeen ja hänet korvasi Anssi Suhonen. Vain minuutti tästä ja Marcus Forss otti Lodin paikan ja Tuomas Ollila korvasi Jensenin.

Peli eteni tasaisena, mutta Tanska otti johtoaseman takaisin itselleen 82. minuutilla. Højlund pääsi puskemaan läheltä kulmapotkun päätteeksi ja Hradecky oli voimaton.

Suhonen pääsi yrittämään tasoitusta vapaapotkusta juuri ennen täyttä aikaa, mutta nuorukaisen laukaus meni niukasti yli. Lopulta Tanska rokotti Suomen painostuksesta. Lisäajan kolmannella minuutilla Tanskan vaihtopelaaja Mohamed Daramy ohitti pari suomalaispuolustajaa ja pelasi pallon keskelle, josta Højlund viimeisteli hattutemppunsa ja loppulukemat. Ottelu päättyi siis Tanskan 3-1-voittoon.

Huuhkajien EM-karsintataival jatkuu sunnuntaina Belfastissa, kun Huuhkajat haastaa Pohjois-Irlannin Suomen aikaa kello 21.45 alkavassa ottelussa. Yle TV2 näyttää ottelun suorana lähetyksenä.

EM-karsinnat, lohko H
Tanska - Suomi 3-1 (1-0)