Ruotsi kukisti U16-pojat toisen jakson maaleilla

Peli päättyi Minihuuhkajien 0–2-häviöön. Lukavecissa pelatun ottelun tallenne ladataan Palloliiton YouTube-kanavalle mahdollisimman nopeasti.

Suomen avaus Ruotsia vastaan.

24.4.2024 klo 16:49

U16-pojat (2008 ja myöhemmin syntyneet) avasi Kroatian turnauksen 0–2-tappiolla Ruotsia vastaan. Keskiviikon ottelun tilastot löytyvät Palloliiton Tulospalvelusta.

Ottelu oli vielä tauolla maalittomissa lukemissa, mutta Ruotsi osui kahdesti toisella puoliajalla. Voittomaalin viimeisteli Emil Sadarangani, ja jälkimmäisestä osumasta vastasi Milian Öberg.

– Saimme ensimmäisellä puoliajalla ihan lupaavia yläalueen riistoja ja hyviä aihioita, mutta todellisille huippupaikoille emme päässeet. Muuten meillä oli vaikeuksia pelinavaamisessa ja siinä, että pääsisimme pois Ruotsin prässin alta. Puolustimme boksiamme hyvin, eikä Ruotsikaan päässyt hyville paikoille, päävalmentaja Erkka V. Lehtola kertoi.

– Toisen jakson alku oli meille katastrofaalinen. Ruotsi myllytti kovaa, emmekä päässeet pois omalta kenttäpuoliskoltamme. Ruotsin johtomaali tuli tunnin kohdalla, kun vastustaja osui todella komealla kaukolaukauksella. Teimme takaiskun jälkeen muutaman vaihdon ja saimme tuoreita jalkoja kentälle, Lehtola jatkoi.

– Paransimme peliä 0–1-maalin jälkeen ja saimme luotua pari hyvää hyökkäystä – tasoitus oli todella lähellä syntyä kulmapotkustamme. Ruotsi kuitenkin teki toisen maalin 86. minuutilla ja otti ansaitun voiton.

Lehtolan mukaan Suomi jäi jälkeen etenkin fysiikassa.

– Kun emme pystyneet kontrolloimaan palloa, jouduimme tekemään paljon töitä pallottomana. Kaksinkamppailuissa taas olimme aivan liian heiveröisiä. Teimme liikaa virheitä helpoissa syötöissä, mikä vaikeutti peliämme. Tämä oli opin ja kokemuksen kannalta arvokas matsi joukkueellemme, Lehtola totesi.

– Uskon, että moni pelaaja sai selkeän viestin siitä, että meidän täytyy olla paljon parempia pallon kanssa, jotta pärjäämme näissä peleissä. Täytyy muistaa se, että Ruotsi on pelannut tänä vuonna jo useamman maaottelun. Sen selityksen taakse emme kuitenkaan halua mennä, Lehtola sanoi.

– Tulemme tekemään paljon muutoksia Uruguay-ottelun avauskokoonpanoon, kuten kehitysturnauksen tyyliin kuuluu. Perjantaille on luvassa siisti matsi, ja lataamme kaiken sitä varten.

Suomen riveissä pelasi neljä maajoukkuedebytanttia, joista yksi oli Luka Puhakainen. LAUTP:n pelaajalla riitti luottoa siihen, että Suomi pystyy parantamaan seuraaviin otteluihin.

– Peli meni ihan hyvin ensimmäiseksi maaottelukseni. Vastassa oli kova joukkue – Ruotsi viimeisteli paremmin ja oli muutenkin vaarallisempi hyökkäyksissään. Sarjapeleihin verrattuna etenkin pelin nopeus ja syöttöjen kovuus olivat aika eri luokkaa, Puhakainen pohti.

– Odottelen seuraavia pelejä hyvillä mielin. Meidän täytyy luottaa itseemme ja painaa täysillä. Kyllä tästä hyvä turnaus vielä tulee.

Suomen ottelut (Suomen aikaa):
Pe 26.4. klo 16.15 Suomi – Uruguay, Stadium NK Samobor, Samobor
Ma 29.4. klo 11.15 Kroatia – Suomi, Stadium NK Lukavec, Lukavec

Otteluiden tallenteet ladataan jälkikäteen Palloliiton YouTube-kanavalle.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä