Miesten Futsal-Liigassa viikonloppuna ensimmäiset finaalit sekä pronssiottelu

Miesten Futsal-Liigassa on edetty viimeisiin ottelupareihin. Viikonloppuna Akaa Futsal ja FC Kemi aloittavat finaalisarjan kahdella ottelulla Akaassa ja Vieska Futsal ja SoVo pelaavat pronssiottelun Ylivieskassa.

Akaa Futsalin ja FC Kemin otteluvoitot runkosarjassa menivät tasan 1–1.Kuva: Kirsi Nummela

3.5.2024 klo 18:00

Akaa Futsal–FC Kemi
1. finaali lauantaina 4.5. klo 16:00
2. finaali sunnuntaina 5.5. klo 16:00

Akaa Futsal on marssinut finaaleihin pudotuspelien läpi ilman tappioita – akaalaiset kaatoivat puolivälierissä ToPV:n suoraan kahdessa ottelussa ja viime viikonloppuna päättyneet välierät se klaarasi SoVoa vastaan otteluvoitoin 3–0. Meno on ollut varsin vakuuttavaa, sillä se on voittanut jokaisen ottelunsa vähintään neljällä maalilla. FC Kemi on saanut urakoida enemmän, kun TPK-puolivälieräsarjan se selvitti otteluvoitoin 2–1 hävittyään avausottelun, ja välierissä se kaatoi Vieska Futsalin 3–1-voitoin. Tahti on ollut kuitenkin nousujohteista, ja viime viikonloppuna se paketoi välieräsarjan hienoilla 8–3- ja 4–1-vierasvoitoilla.

Akaalaisten Bob on nakutellut viidessä pudotuspelissä käsittämättömät tehot 10+10, joilla brasilialainen johtaa ylivoimaisesti pudotuspelien pistepörssiä – kakkosena tulee FC Kemin maanmies Maicon Tauan, joka on seitsemässä pelaamassaan pelissä iskenyt yhdeksän maalia ja neljä syöttöä. Akaa Futsalin seuraavaksi tehokkaimpina tulevat Tero Intala (6+4), Jere Intala (4+4) ja Pedro (3+5). FC Kemin Tauanin taustalla kovimmin ovat tehoilleet Enderson Suarez (5+2), Anass Nasser (4+3) ja maalivahti Rennan Cabral (2+4). Brasilialaismaalivahti Cabral on muutenkin pelannut erinomaisesti, varsinkin Vieska Futsalia vastaan kassari oli ajoittain jopa maaginen. Akaa Futsalin kapteenia Kasper Kangasta (0+2) ei ole vielä oikein kunnolla pudotuspeleissä päästy testaamaan, niin selvästi joukkue on otteluitaan oikeastaan yhtä puoliaikaa lukuun ottamatta hallinnut.

Akaalaisten Bob kertoo kaiken menneen tähän mennessä kuten on pitänytkin, mutta nyt edessä on jälleen uusi ja kovin mahdollinen haaste: ”Olemme saaneet odotetustikin hyviä tuloksia pudotuspeleissä, mutta nyt puhutaan finaaleista todella laadukasta joukkuetta vastaan.” Viimeisenä kolmena keväänä KaDyn riveissä suomenmestaruutta juhlimaan päässeellä brasilialaisella riittää seuranvaihdoksenkin myötä paljon nälkää hakea jatkoa mestaruusputkelleen: ”Finaaleilla on erityinen merkitys minulle ja koko Akaa Futsal -perheelle, tulen antamaan kaikkeni pokaalin voittamisen eteen. Odotan hienoja otteluita, toivottavasti kannattajat löytävät areenoille ja auttavat meitä tekemään historiaa!”

Vastikään Marokon maajoukkuepaidassa Afrikan mestaruuden voittanut FC Kemin Soufiane Borite näkee joukkueensa entistä vahvempana kandidaattina menemään aivan päätyyn asti: ”Välierissä Vieska Futsal oli kova vastus, varsinkin kahdessa viimeisessä ottelussa, mutta olimme mentaalisesti vahvempia – arvostamme myös saamaamme kannattajiemme tukea vierasotteluissakin. Kauden alusta asti finaalit oli tavoitteenamme. Viime vuonna olimme lähellä, mutta meillä ei ollut tarpeeksi pelaajia pitkään kauteen. Tänä vuonna uskomme joukkueeseemme, vaikka menetimmekin kapteenimme Tuukka Pikkaraisen loukkaantumisen takia.” Borite näkee Akaa Futsalin erittäin haastavana vastustajana, jolta löytyy runsaasti laatupelaajia: ”Akaa Futsal on todella vahva joukkue täynnä maajoukkue- ja kokeneita pelaajia. Tulee olemaan vaikeat ottelut heitä vastaan, varsinkin vielä aloittaessamme kahdella vierasottelulla.”

Akaa Futsal lähtee finaalisarjaan väkisinkin ennakkosuosikkina. Joukkue on tällä kaudella voittanut 27 pelaamastaan ottelusta 26, mikä kertoo jo varsin selvää kieltä akaalaisten vahvuudesta. Toisaalta jos joku, on se selvästi FC Kemi, joka Akaa Futsalin pystyy tällä kaudella mestaruudesta haastamaan – kemiläiset ovat juuri tuon ainoan tappion tällä kaudella runkosarjan voittajalle aiheuttaneet, ja joukkueiden toinen kohtaaminen runkosarjassa kääntyi Akaa Futsalille vasta jatkoajalla. Nuo kaksi kohtaamista olivat tuolloin jo tunnetta täynnä, ja nyt mestaruuden ollessa panoksena tuo sekin vielä automaattisesti oman mausteensa mukaan – varmasti hieno finaalisarja edessä!

Ruutu+:n ottelulähetykset:
1. finaali
2. finaali

Vieska Futsal–SoVo
Pronssiottelu lauantaina 4.5. klo 17:00

Runkosarjan neljänneltä sijalta pudotuspeleihin lähtenyt Vieska Futsal kaatoi puolivälierissä Riemun puhtaasti otteluvoitoin 2–0, mutta FC Kemi -välieräsarjassa tie nousi pystyyn neljässä ottelussa, vaikka se avausviikonlopun jälkeen pääsikin kotikentälleen kahteen seuraavaan otteluun 1–1-tilanteesta. SoVo paketoi oman puolivälieräsarjan hienoilla kahdella voitolla Mad Maxista, mutta Akaa Futsal osoittautui horjuttamattomaksi, ja otteluvoitoin 0–3 somerolaiset jatkavat vielä yhden viikonlopun verran pronssiotteluun.

Runkosarjan pistepörssin voittaja Henry Gutierrez on ollut ylivieskalaisten kovin pistemies myös pudotuspeleissä tehoilla 2+8, Jaakko Alasuutari (6+1), Elmer Kääntä (3+1) ja maalivahti Slobodan Tomic (2+2) tulevat seuraavina. Tällä kaudella vähintään oman joukkueensa kärkipelaajiin noussut Rinor Karaca on ollut erittäin kovassa vireessä ja on pisteillä 5+6 pudotuspelien pistepörssin kolmantena, seuraavana somerolaisista on Muslim Markhiyev (4+1), ja neljä pelaajaa on neljässä pisteessä.

Vieska Futsalin Gutierrez on luonnollisesti pettynyt siihen, ettei joukkue finaaleihin asti yltänyt, mutta nyt katse on jo käännetty pronssiotteluun, johon riittää vielä rutkasti motivaatiota: ”Tiesimme, että välieräsarjasta FC Kemiä vastaan tulee haastava, mutta vaikka annoimme kaikkemme päästäksemme finaaliin, emme saaneet tarvittavia tuloksia. Nyt keskitymme voittamaan pronssimitalit, mikä olisi todella erityistä seuralle sekä kaikille kannattajillemme, jotka ovat antaneet mahtavaa tukea aina alusta lähtien.”

SoVon Karaca kertoo Akaa Futsalin olleen vielä liian iso pala, mutta hienon, loppua kohden nousujohteisen kauden pelannut somerolaisjoukkue lähtee intoa puhkuen vielä taisteluun mitaleista: ”Välieräsarja oli intensiivinen ja haastava. Vastustaja oli hyvä, mutta kotona meillä oli mahdollisuutemme, joukkueemme taisteli hienosti. Pronssiottelun vastustaja tuo varmasti uusia haasteita, mutta olemme valmiita antamaan kaikkemme voiton eteen. Tavoitteena on pelata omaa parasta peliä ja napata pronssimitalit kotiin. Fiilikset ovat korkealla, ja ollaan valmiina taistelemaan!”

Vieska Futsal lähtee eittämättä kotikentällään ennakkosuosikkina otteluun, mutta SoVolla on varmasti mahdollisuutensa. Mikäli vieraat saavat puolustuspelinsä parhaalle mahdolliselle tasolleen, voi se tuottaa isännille hankaluuksia – ylivieskalaiset kaatuivat FC Kemiä vastaan osaltaan hienoiseen tehottomuuteen, ja se on tällä hetkellä vielä mukana olevista neljästä joukkueesta tehnyt pudotuspeleissä vähiten maaleja. Mielenkiintoinen pronssiottelu myös edessä, molemmilla joukkueilla on selvästi paljonkin motivaatiota päättää kausi vielä voitokkaasti mitaleihin.

Vieska Futsal pääsee jälleen pelaamaan kotiottelunsa omassa Taanilan hallissaan.Kuva: Kirsi Nummela

Ruutu+:n ottelulähetys

Miesten Futsal-Liiga Palloliiton Tulospalvelussa