Eva Nyström: ”Pyrin tällä kaudella ottamaan entistä johtavamman roolin”

Helmareiden puolustaja edustaa Hammarby IF:ää jo neljättä kauttaan. Seura palasi viime syksynä mestaruuskantaan 38 vuoden odotuksen jälkeen – tänä vuonna tähtäimessä on toinen peräkkäinen kulta.

Nyström on saanut vuosien mittaan mukavasti kokemusta Damallsvenskanista.Kuva: Ⓒ Janne Hirvensalo /SPL

26.4.2024 klo 18:12

Ruotsin Damallsvenskan potkaistiin käyntiin pari viikkoa sitten – sarja on tälläkin kaudella huippumielenkiintoinen suomalaisnäkökulmasta, sillä suomalaisia nähdään useassa eri seurassa. Hammarby IF:n riveissä pelaa tällä kaudella kaksi Helmareiden pelaajaa, maalivahti Anna Tamminen ja puolustaja Eva Nyström. Kumpikin on pelannut täydet minuutit kevään ensimmäisissä peleissä, joista ”Bajen” on voittanut molemmat.

– Olemme saaneet parista ensimmäisestä pelistä hyvät tulokset – tavoitteenamme on tänäkin vuonna mestaruus. Päävalmentajamme vaihtui täksi kaudeksi, ja pelitapaamme on tullut muutoksia. Alussa on ollut hieman totuttelemista, mutta pelimme on alkanut rullaamaan koko ajan paremmin, 24-vuotias Nyström sanoo.

Kausi 2024 on Nyströmille jo kuudes länsinaapurissa. Puolustaja siirtyi PK-35 Vantaan paidasta AIK:hon ja pelasi ensimmäisen kauden Elitettanissa. Seuraavaksi tie vei pääsarjaan ja Umeå IK:n riveihin – kaudesta 2021 alkaen Nyström on kantanut valkovihreitä värejä.

Bajenin yleisökeskiarvo on ollut viime kausina sarjan suurin, ja joukkueen tämän kauden kotiavausta todisti mukavat 4 160 katsojaa. Tele2 Arenalla nähtiin jättimäinen tifo, jota koristi sekä nykyisten että entisten pelaajien kasvot.

– Tämä on ainutlaatuinen seura – on ollut siistiä kokea kannattajakulttuuri, jollaista muilla ruotsalaisseuroilla ei ole. Pelaajana tämä on ollut tosi kehittävä ajanjakso, jonka aikana olen kehittynyt paljon. Minusta on tullut itsevarmempi pelaaja. Tiedän vahvuuteni ja uskallan käyttää niitä kentällä. Koen, että olen kehittynyt jokaisella osa-alueella. Aina on parannettavaa, ja pyrin tällä kaudella ottamaan entistä johtavamman roolin.

Hammarby voitti viime kaudella mestaruuden äärimmäisen tiukalla erolla, kun tukholmalaiset pitivät ykkössijan maalieron turvin. Karvaan pettymyksen kokenut BK Häcken kuuluu tänäkin vuonna mestarisuosikkien joukkoon – Katariina Kosolan edustama Häcken sai eräänlaisen revanssin maaliskuun lopussa, kun Hisingenin jalkapalloylpeys pudotti Hammarbyn cup-finaalista.

Hammarbyn ja Häckenin lisäksi Anni Hartikaisen sekä Ria Ölingin FC Rosengård kuuluu pääsarjan ennakkosuosikkeihin. Parin ensimmäisen kierroksen perusteella Damallsvenskan vaikuttaa varsin tasaiselta, sillä enää vain Hammarby ja Rosengård porskuttavat puhtaalla pelillä. Tukholman paikallispelejä on tiedossa entistä enemmän, sillä AIK palasi viime kauden päätteeksi Damallsvenkaniin.

– Viime kausi näytti, että jokaisella pelillä ja maalilla on suuri merkitys. Uskon, että kärkipää on tänäkin vuonna tasainen. Yksittäisistä peleistä odotan erityisesti Djurgården-matseja, joista ensimmäinen on heti toukokuun alussa. Derbyt vetävät paljon yleisöä, ja nyt pääsemme jälleen Tele2 Arenalle pelaamaan. Toivon, että paikallispeleissä on tälläkin kaudella hieno tunnelma.

Nyström nautti Bolt Arenan tunnelmasta, kun Italia kaatui Töölön jännittävässä illassa.Kuva: Ⓒ Jyri Sulander /SPL

"Taistelemme lohkovoitosta"

A-maajoukkueessa helmikuussa 2022 debytoinut Nyström on noussut Helmareissa merkittävään rooliin. Nyström pelasi Natalia Kuikan toppariparina molemmissa otteluissa, kun Suomi avasi EM-karsinnat huhtikuun alussa. Karsinta-avaus päättyi 0–4-tappioon Norjalle, mutta Italian Helmarit kaatoi kotikentällään lukemin 2–1.

– Tulokset olivat hyvin erilaisia, mutta peliesityksemme oli mielestäni ihan hyvä myös Norjaa vastaan. Oli tosi tärkeää voittaa Italia – saimme ottelusta paljon itseluottamusta, ja voimme lähteä seuraaviin peleihin hyvillä fiiliksillä. Vastustajamaat tietävät viimeistään nyt, että mekin taistelemme lohkovoitosta, Nyström toteaa.

Taistelu lohkovoitosta ja suoraan kisapaikkaan oikeuttavasta kakkossijasta on tasainen, sillä sekä Suomella, Italialla, Norjalla että Hollannilla on kasassa kolme pistettä. Helmareiden karsinnat jatkuvat touko-kesäkuun vaihteessa, jolloin Suomi kohtaa Hollannin kahdesti. Tampereella tiistaina 4. kesäkuuta pelattavaan kotiotteluun on myyty yli 3 500 lippua, ja Tammelan stadion täyttyy mukavaan tahtiin.

– Italia-peli oli mahtava tapahtuma, jossa oli hieno tunnelma koko ottelun ajan. Olen Helsingistä kotoisin, joten katsomossa oli poikkeuksellisen paljon perhettä ja ystäviä. Odotan innolla myös tulevia kotipelejämme, ja toivon, että meille riittää kannatusta myös Tampereella ja Turussa. Yleisö antaa meille joka kerta paljon lisävirtaa.

Lipunmyynti Helmareiden Hollanti- ja Norja-kotiotteluihin on käynnissä. Tervetuloa kannustamaan Suomi EM-lopputurnaukseen!

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä